Google-sökningar avslöjar – de är mest oroliga för krig

2024 06 09

Statistik från Google visar vilka européer som oroar sig mest över krig och konflikter.

Den här helgen är det val till Europaparlamentet.

Det är ett EU som går till val under den mest spända tidsperioden på kontinenten på mycket, mycket länge.

Rysslands krig i Ukraina har skapat en allvarlig säkerhetssituation även för EU:s medlemsländer, och kriget i Gaza har ytterligare höjt konfliktnivån i världen.

I vissa europeiska länder är krig och konflikter den fråga som oroar allra mest – medan andra länder oroar sig mer över andra frågor, enligt en granskning från The Economist.

Oroar många européer

Inför det stundande EU-valet har tidningen tagit del av sökstatistik från Google, för att få reda på vilka frågor som är viktigast för väljarna.

Och sökstatistiken ger ett tydligt svar på var oron för krig och konflikter är som störst.

– Många européer oroar sig för konflikter som kriget i Ukraina och i Gaza. Människor i Estland och Lettland, nära Ryssland, har sökt efter detta mest, uppger The Economist.

Viktig fråga i Estland

Det är alltså Rysslands grannländer som, föga överraskande, tenderar att göra flest sökningar som tyder på oro för krig och konflikter.

Estland är för övrigt det land som ger mest stöd till Ukraina i förhållande till storlek, uppger SVT.

Landets premiärminister, Kaja Kallas, har gjort flera uppmärksammade uttalanden om sin syn på kriget i Ukraina.

På frågan om Estland har en plan B i händelse av en rysk seger i Ukraina, svarade hon nyligen:

– Vi har ingen plan B, för då skulle vi sluta fokusera på plan A, sade hon, enligt BBC.

Svenskar bryr sig om klimatet

I andra länder är det emellertid andra frågor som står i centrum inför EU-valet, åtminstone om man ska tro Googlestatistiken.

I länder som Tyskland och Italien har man sökt extra mycket på ord som har med levnadskostnader att göra, exempelvis ”inflation”, ”energipriser” och ”livsmedelskriser”.

Frågor som har med klimatet att göra hamnar i fokus i länder som Malta och länder som har långa kustlinjer, exempelvis Portugal, Spanien och Danmark. Även i Sverige tycks klimatfrågan vara något viktigare än i många andra länder.

Slutligen är pensionsfrågor extra viktiga i Rumänien och i Frankrike, om man ska tro söktrafiken från Google, uppger The Economist.

Foto: Solen Feyissa

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen