Resegigant i konkurs – precis före högsäsongen

2024 06 09

Ett av Europas största företag inom resebranschen går i konkurs.

Beskedet kommer precis före högsäsongen då sommarens semesterresor är på väg att dra igång.

Tredje störst i branschen

Det handlar om den tyska researrangören FTI Group, Europas tredje största bolag i sin bransch.

Företaget, som har 11 000 anställda över hela världen och som erbjuder resor till fler än 40 destinationer på planeten, bekräftar på sin hemsida att man ansöker om insolvens, det vill säga grund för konkurs.

– Efter en lång och komplex investerarprocess tillkännagavs inträdet av ett konsortium i april 2024. Sedan dess har bokningssiffrorna dock legat långt under förväntningarna trots de positiva nyheterna, beklagar FTI Group i en kommentar.

Kan inte betala

Konkursen har gett eko även utanför Tysklands gränser. Exempelvis uppmärksammar den norska stortidningen Dagbladet beskedet med stora rubriker.

Den tyska resejätten förklarar att man inte längre kan betala sina skulder.

– Dessutom har många leverantörer insisterat på förskottsbetalning. 

– Som ett resultat av detta uppstod ett ökat behov av likviditet, som inte längre kunde överbryggas förrän investerarprocessen avslutades. Ansökningen om insolvens har därför blivit nödvändig av rättsliga skäl.

Överöses av upprörda samtal

FTI Group försäkrar att man gör allt för att stödja resenärer som påverkas av konkursbeskedet. 

Enligt Reuters handlar det om tusentals drabbade semesterfirare.

Alla resor som planerat att äga rum efter 4 juni kommer antingen behöva ställas in helt eller enbart delvis genomföras.

Man har även upprättat en “hotline” som resenärer kan ringa då frågor från oroliga turister strömmar in till företaget efter det plötsliga beskedet.

– Vi jobbar just nu hårt för att redan påbörjade resor ska kunna genomföras som planerat, understryker FTI Group.

Tyska regeringen reagerar

Nyheten om att den stora researrangören är på väg in i konkurs har väckt reaktioner ända uppe hos den tyska regeringen.

Finansdepartementet i Tyskland har kallat beskedet för “tragiskt”.

– Regeringen måste undersöka i detalj vilken effekt insolvensen kommer att ha på finansieringen av återhämtningsstöd som den beviljat FTI under pandemin, framhåller en talesperson för departementet enligt Reuters.

Även utrikesdepartementet har uttalat sig.

Man betonar att turistnäringen och den tyska försäkringskassan ska säkerställa att strandade turister kan ta sig hem säkert.

Foto: D. Gold resp E. Jong

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen