Efter succéserien – Netflix stäms på enorm summa

2024 06 07

Serien ”Baby Reindeer” har gjort sucé på Netflix.

Under sin första månad på plattformen har den dragit in 60 miljoner visningar.

Nu stäms succéserien.

Fiona Harvey, kvinnan som påstår sig vara verklighetens ”Martha” i serien, har skickat in en stämningsansökan om förtal, rapporterar Financial Times.

Hon kräver 170 miljoner dollar i skadestånd från Netflix. Det motsvarar cirka 1,8 miljarder svenska kronor.

Baby Reindeer är skriven av och handlar om komikern Richard Gadd, 35.

Serien baseras på hans erfarenhet av att blivit förföljd av en stalker. I serien heter kvinnan som förföljer honom Martha och spelas av Jessica Gunning. Martha skickar tusentals e-postmeddelande till Gadd, ringer honom regelbundet, dyker upp hemma hos honom och överfaller hans flickvän i en scen.

I slutet av serien döms Martha till fängelse.

”Största lögnen i tv-historien”

I inledningen av Baby Reindeer möts tittarna av orden:  ”det här är en sann historia”.

Fiona Harvey vänder sig starkt mot beskrivningen.

– Det här citatet är den största lögnen som berättats i tv:s historia, står det i hennes stämningsansökan.

– Det är en lögn som har skapats av Netflix och serieskaparen, Richard Gadd, i girighet och strävan efter berömmelser. En lögn utformad för att locka tittare, få uppmärksamhet och tjäna pengar, och för att förstöra livet för målsägande Fiona Harvey.

Identifierade snabbt Harvey

Användare på internet identifierade snabbt Fiona Harvey snabbt som Martha i serien. De jämförde inlägg på sociala medier från Netflix-serien med gamla inlägg från Harvey.

Efter ryktesspridningen bröt Fiona Harvey tystnaden i maj. I en intervju med den brittiske journalisten Piers Morgan berättade Harvey att karaktären Martha sannolikt är baserad på henne. Hon erkände att hon haft kontakt med Gadd och gett honom smeknamnet ”baby reindeer”, men förnekade att hon skickat 41 000 mejl, över 350 röstmeddelande och 106 brev till komikern.

Så svarar Gadd och Netlix

Netflix har kommenterat stämningsansökan.

– Vi kommer försvara det här kraftfullt och stå upp för Richard Gadds rätt att berätta sin historia, säger en talesperson för streamingjätten.

I en intervju med The Guardian i april uttalade sig Richard Gadd om skapandet av Baby Reindeer. Han berättade han ”justerat den något för att skapa dramatiska klimax”, men betonade att serien handlar om en sann historia.

– Det är väldigt känslomässigt för det är sant. Jag blev allvarligt förföljd och allvarligt misshandlad. Men vi ville att serien skulle existera inom konstsfären för att skydda människorna den baseras på.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen