Falsk nyhet sprids om Jimmie Åkesson
2024 06 05
Jimmie Åkesson (SD) har blivit offer för en bluffartikel som sprids på Facebook och andra plattformar.
Det varnar SVT för.
”Jimmie Åkessons hemlighet avslöjas” står det i annonsen som fått stor spridning på Facebook, världens största sociala medie-plattform. I annonsen förekommer en artikellänk som ser ut att leda till SVT Nyheters hemsida.
Men användare som klickar på länken hamnar på en helt annan sajt. Vilken sajt man slussas vidare till beror på vem som får upp annonsen i flödet.
”Artikeln” om Jimmie Åkesson är en av flera bluffannonser på Facebook som ser ut att komma från SVT Nyheter.
It-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka har anmält ett 100-tal bluffannonser som förekommit på sociala medie-plattformen.
– Det är viktigt att ha med sig att annonser som publiceras på Facebook, Twitter och i Googles sökresultat kan vara manipulerade. För rent tekniskt är det möjligt för bedragare att manipulera dem så att en annan domän visas än den riktiga, säger han till SVT.
Guldgruva för bedragare
TV4:s Kalla fakta har tidigare avslöjat att bedragare utnyttjar Facebook för att lura människor, även efter att de avslöjats.
Enligt granskningen meddelas ingen åtgärd för 9 av 10 bluffannonser på sociala medie-plattformen och bedragarna kan således fortsätta sin verksamhet.
Nästan hälften av alla annonsbedrägerier i Sverige sker via Facebook. Annonserna innehåller ofta ”citat” från kändisar som uppmanar användare att klicka på länkar som tar dem till olika bluffsajter, bland annat falska nyhetssidor.
Målet med bedrägerierna är att få läsare att föra över pengar i vad som ser ut att vara investeringar.
– Man får människor att investera sina pengar i hopp om att kunna göra vinst. Men allt är bara ett bedrägeri där bedragarna stjäl pengarna, framhöll Karl Emil Nikka till TV4 efter Kalla faktas avslöjande.
”Djupt problematiskt”
Under 2023 uppgick brottsvinsterna för annonsbedrägerier till 170 miljoner kronor, enligt polisens statistik.
Karin Ekman, tf programchef & ansvarig utgivare på SVT Nyheter, ser mycket allvarligt på att bedragare utnyttjar tv-kanalens varumärke.
– Det är djupt problematiskt. Publiken riskerar ju att uppfatta oss som avsändare för någonting som vi inte står bakom, säger Ekman enligt SVT.
Foto: Henrik Nyström Regeringskansliet
Text: Redaktionen