Glädjebesked för svensk ekonomi – första gången på två år

2024 06 03

I cirka två års tid har konkurserna skenat i Sverige.

Under 2023 gick 8 868 företag i konkurs. Den högsta siffran under ett år sedan 1998.

Samtidigt har dystra framtidsprognoser avlöst varandra. Under månad efter månad har konkurserna ökat och inget trenbrott har varit i sikte. 

Men nu kommer ett efterlängtat besked.

För första gången på två år syns tendenser på att de ökande konkursnivåerna börjar bromsa in.

Under maj månad har konkurserna ökat med 12 procent i Sverige, vilket är den minsta ökningen hittills under året. Dessutom har konkurserna minskat inom flera branscher jämfört med i fjol.

Enligt färsk statistik från kreditupplysningsföretaget UC  minskade konkurserna med 14 procent inom hotell- och restaurangbranschen, 2 procent inom transportsektorn och med hela 48 procent inom partihandeln.

 Gabriella Göransson, vd på UC AB, ser positivt på trenden.

– Maj månad har inte bara bjudit på ett efterlängtat soligt och varmt väder, utan också flera ljusglimtar för ekonomin. Svensk BNP har stadigt ökat, Riksbanken sänkte räntan och den svenska kronan har stärkts i förhållande till utländsk valuta. Ett ökat ekonomiskt förtroende för ekonomin från hushållen är en bidragande faktor.

– Dessutom får vädret direkt positiva effekter på handeln - H&M hänvisade i sin senaste kvartalsrapport till att det strålande majvädret gör svenskarna mer shoppingsugna vilket gynnar försäljningen, säger hon i ett uttalande.

Glädjande tecken – men ingen vändning

Konkursvågen har för första gången på länge tappat fart.

Samtidigt fortsätter konkurserna öka inom flera branscher. UCs statistik visar att konkurserna ökat med 24 procent inom byggindustrin, 51 procent inom dataprogrammering och konsultverksamhet och 57 procent inom handeln med motorfordon.

– Än så länge kan vi inte prata om en vändning i ekonomin, kommenterar Gabriella Göransson.

Vd:n på UC tror att det dröjer ytterligare några månader innan marknaden ljusnar på allvar.

– Jag gissar att vi kommer börja se en tillväxtkurva igen för svenskt näringsliv till hösten. Den fortsatt svaga svenska kronan kan också locka till att fler semestrar på hemmaplan vilket gynnar besöksnäringen i sommar. Men generellt kommer marknaden att förhålla sig fortsatt återhållsam så länge frågetecknen i omvärlden kvarstår, säger hon och tillägger:

Osäkerheten kan särskilt drabba branscher inom utveckling och innovation, såsom IT sektorn. Sedan får vi inte glömma att exempelvis räntesänkningar inte får effekt förrän efter några månader för både företag och hushåll. Min starka förhoppning är att de indikationer på minskat antal konkurser som vi nu ser innebär att vi går mot en ljusare höst.

Foto: M. König

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen