Succékedja öppnar butik i Sverige – folk har övernattat utanför
2024 06 01
En omtalade skönhetskedja slår upp sin första butik i Sverige.
Tidigare har kedjan endast haft pop-up butiker, men nu öppnas den första permanenta butiken.
Det handlar om entreprenören Bianca Ingrossos hypade skönhetsmärke Caia Cosmetic som slår upp portarna på NK i Göteborg.
– Att öppna vår första permanenta butik på NK i Göteborg är ännu en dröm som går i uppfyllelse för oss på CAIA och vi ser fram emot att välkomna våra kunder till vår magiska värld. Det här är bara början på vår resa in i den fysiska detaljhandeln, och vi är otroligt tacksamma för möjligheten att växa och utvecklas tillsammans med vårt fantastiska community.
Det säger Bianca Ingrosso i ett uttalande inför dagens händelse.
Övernattat utanför
Det råder stor hysteri inför butiksöppningen, rapporterar GP.
Enligt tidningen trotsade flera ungdomar nattens regnoväder och övernattade utanför NK. De första anlände vid 19-tiden på fredagskvällen, hela 15 timmar innan öppning.
Några andra valde att slå sig ner under natten.
– Vi har suttit här sedan klockan två i dag, säger 14-årig tjej till tidningen.
– Eftersom det ska regna så har vi med oss ganska mycket filtar och paraply. Sedan mat och snacks så vi klarar oss, berättar hennes 13-åriga kompis.
Får träffa Bianca Ingrosso
Under lördagsmorgonen har flera förväntansfulla kunder anlänt till NK.
De som köar längst av alla blir belönade. De första 200 kunderna får goodiebags och får träffa Bianca Ingrosso.
– Vi uppskattar sminket och henne. Hon är en bra förebild, säger en av hennes fans till GP.
Succéår bakom sig
Caia Cosmetic lanserades 2018 och har snabbt etablerat sig som en ledande aktör inom skönhetsindustrin.
Under 2023 redovisade sminkbolaget gröna siffror. Enligt Di stängde Caia året med en vinst på drygt 200 miljoner.
– Enligt underlaget nådde Caia en vinst på ebitda-nivå på 20 miljoner dollar, motsvarande 207 miljoner kronor, 2023. Bolaget hade en tillväxt på 30 procent, rapporterar tidningen.
Under 2023 omsatte Caia över 500 miljoner kronor. Siffran innebär att Bianca Ingrossos kedja befäster positionen som det överlägset största skönhetsbolaget i Sverige. Det näst största märket Letsfaceit redovisade en omsättning på 58,5 miljoner kronor, enligt Di:s sammanställning.
Arkivfoto: E. Hu
Text: Redaktionen