TV-profil utsätts för hat och hot

2024 05 31

En profilerad TV-journalist utsätts för hat och hot.

Han är en prisbelönt granskande journalist som bland annat har tilldelats Stora Journalistpriset och Guldspaden.

De senaste veckorna har den grävande journalisten Emil Hellerud återigen väckt stor uppmärksamhet med ett granskande reportage.

Tillsammans med kollegan Daniel Andersson, som infiltrerade SD:s kommunikationsavdelning, avslöjade han att partiet använder sig av en rad anonyma konton i sociala medier.

Men priset de fått betala för det granskande reportaget har varit högt.

– Hatet mot mig på sociala medier har saknat motstycke de senaste veckorna. Hotbilden har gjort att jag varit tvungen att begränsa mitt liv, uppger Emil Hellerud i TV4.

Jämför med auktoritära länder

Hellerud är en profilerad reporter på TV4:s granskande program ”Kalla Fakta”.

Avslöjandet om SD:s användning av anonyma konton, och det som har beskrivits som en ”trollfabrik”, har skakat om det politiska Sverige de senaste veckorna.

Det har lett till en hotbild som Hellerud enligt egen utsago inte trodde var möjlig i ett demokratiskt land som Sverige.

– Jag trodde att det var sådant som grävande journalister enbart råkade ut för i auktoritära länder, men tydligen nu även i Sverige. Och det är inte bara på sociala medier, berättar Emil Hellerud.

Kritiserar alternativa medier

Han uppger att han på grund av hotbilden känner tvekan inför vad han kan göra, vart han kan åka och vem han kan träffa.

Emil Hellerud riktar framför allt udden mot så kallade ”alternativa medier”.

Dessa sprider falska påståenden om hans granskning, menar han.

De har dessutom valt att stå utanför det medieetiska systemet.

Även SD sprider felaktiga påståenden om Kalla faktas reportage, anser han.

Levde dubbelliv

Hellerud gjorde reportaget om SD tillsammans med reportern Daniel Andersson.

Det var Andersson som ”wallraffade” SD:s kommunikationsavdelning.

I cirka ett år tvingades han leva ett dubbelliv.

– Det var otroligt konstigt. En otroligt konstig period. Till en början var det ganska lugnt för då var det liksom bara något enstaka evenemang här och där, berättar Daniel Andersson för GP.

– Ju större det växte sig desto konstigare blev det. Ju mer av sin vakna tid man la på att vara någon annan, desto märkligare blev hela situationen, förklarar han.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

Körkortsregler ändras vid årsskiftet

2025 10 28

Nya regler för körkort träder i kraft i januari.

Körkortsregler planeras att förändras från och med nästa år.

Detta då Transportstyrelsen vill modernisera de svenska reglerna kring alkohol och körkort.

Vill slopa krav

Det kan bli lättare att behålla körkortet för personer som haft alkoholrelaterade problem.

Transportstyrelsen föreslår att Sverige ska slopa sina särskilt strikta krav, som i dag gäller även vid skadligt alkoholbruk som inte räknas som beroende.

Förslaget innebär att endast personer med konstaterat alkoholberoende ska omfattas av körkortsbegränsningarna – inte de som haft ett tillfälligt eller måttligt skadligt bruk.

– Om en läkare gör bedömningen att du är olämplig som förare ska han eller hon meddela oss på Transportstyrelsen. Denna generella regel kvarstår. Vi menar att med detta förslag kan fler få behålla sitt körkort och vi har ändå möjlighet att hindra de personer som kan utgöra en allvarlig trafiksäkerhetsrisk, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Kritik gällande reglerna

De nuvarande bestämmelserna har länge kritiserats för att vara för hårda och för otydliga.

Många förare har berättat att de avstått från att söka hjälp för alkoholproblem av rädsla för att förlora körkortet.

Transportstyrelsen menar att förändringen även kan förbättra trafiksäkerheten på sikt.

Detta då det kan leda till att förare vågar söka vård tidigare, vilket i längden kan resultera i färre olyckor på vägarna.

PEth-tester ändras

En viktig förändring gäller användningen av PEth-tester – blodprov som mäter alkoholkonsumtion över tid.

I dag används de ofta i körkortsärenden, men det ska förändras.

Enligt det nya förslaget ska PEth-tester endast användas när en läkare har fastställt en beroendediagnos.

Förslaget har skickats ut på remiss till bland annat Socialstyrelsen, Polisen, IOGT-NTO, MHF och Svenska Taxiförbundet.

Förenklar regelverket

Transportstyrelsen menar att förändringen både moderniserar och förenklar det svenska regelverket.

– Vårt förslag innebär att reglerna underlättar för vården, blir modernare, enklare och anpassas till den kravnivå som EU:s medlemsstater kommit överens om, säger Katarina Norén.

De nya körkortsreglerna beräknas gälla från och med den 15 januari 2026.

LÄS MER: Priset för parkering chockhöjs

Foto: A. Lazic-resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen


Experterna: Så bra är nya Volvo ES90

2025 10 28

Nu kommer fräscha bedömningar av Volvos nya elbil.

Volvo Cars har som bekant startat produktionen av nya, helt elektriska Volvo ES90 för den europeiska marknaden.

– Helt elektriska ES90 är en viktig milstolpe när Volvo Cars kliver in i en ny era av säkerhet, hållbarhet och teknik som sätter människan i centrum, säger Francesca Gamboni, Chief Industrial Operations Officer på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

Nu har de första recensionerna av den nya elbilen börjat ramla in.

Det är Volvo ES90

Här är några viktiga nyckeltal gällande Volvo ES90:

- Volvo ES90 kan köras upp till 700 km på en full laddning.

- Det snabbaste stället att ladda är vid en DC-snabbladdningsstation. 

- Laddning från 10 till 80 procent tar cirka 22 minuter vid DC-snabbladdningsstationer. 

- Maximal motoreffekt: 680 hk.

- Total elförbrukning: 15.9 kWh/100 km.

-  Priset i Sverige börjar på cirka 929 000 kr för grundmodellen.

Experternas recensioner

Top Gears recensent Jason Barlow var snabbt ute – och ger Volvo ES90 åtta av tio i betyg.

Han lyfter först fram det bästa med bilen.

– Extremt välpolerad att köra, raffinerad, vacker interiör och snygg, skriver Barlow.

Och sedan det mer negativa.

– Låt oss hoppas att alla fel har blivit åtgärdade. Köregenskaperna skulle kunna vara mer distinkta.

“Tyst men dyr”

Ellis Hyde hos Auto Express är mer skeptisk.

Han skriver att “nya Volvo ES90 inte lever upp till priset”.

“Polestar är bättre”

Nya Volvo ES90 har många pluspoäng, men Polestar 4 gör allt och mer för betydligt mindre pengar, menar Hyde.

– För de som kör långa sträckor erbjuder Volvo ES90 en otroligt tyst och rymlig kupé, imponerande räckviddssiffror, äkta ultrasnabb laddningsförmåga, bra åkkomfort och en sofistikerad skandinavisk känsla, framhåller han.

– Trots det känns det för oss som att den saknar eftertanke på vissa områden, särskilt när det gäller tekniken och baksätet.

Startpriset på den nya elbilen är något ansträngande, understryker bilrecensenten.

Foto: Volvo Cars

Text: Redaktionen