Populära glassar kan försvinna

2024 05 30

Klassiska glassar kan tas bort helt från marknaden.

Hotet om att dra tillbaka glassarna kommer direkt från livsmedelsföretaget Fazer, som bland annat tillverkar Dumle och Tutti Frutti och har flera produkter i utbudet hos Triumf Glass som säljs hos både Coop och Mathem.

Anledningen är att glassjätten och koncernen Froneri, som tillverkar Fazers glassar, fortfarande bedriver verksamhet i Ryssland.

Det avslöjar finska tidningen Yle i en ny granskning.

– Fazer har till och med övervägt att dra tillbaka sina glassar från marknaden på grund av Rysslandskopplingarna, skriver tidningen.

Professorn: Borde skämmas

Froneri nämnde Rysslands anfallskrig mot Ukraina för första gången i sin redovisning nu i maj. Tidigare har man enbart talat om “den geopolitiska händelsen i Ryssland och Ukraina". Men trots att man nu erkänt kriget och fördömer det fortsätter man bedriva verksamhet i Ryssland, enligt granskningen.

Kari Liuhto, professor i internationell affärsverksamhet med specialområde Ryssland, förfäras över avslöjandet.

Han kallar bolagets agerande för “dubbelmoral” och menar att de borde skämmas.

– De fördömer, men bedriver verksamhet. I slutändan är det gärningarna som räknas, inte ord. Gärningarna har inte förändrats, säger han till Yle

Lurar kunderna

Bolaget själva, som till hälften ägs av Nestlé, hävdar att man inte gör några vinster i Ryssland och att man tagit bort sina internationella märken från den ryska marknaden.

Det stämmer till viss del. Men istället har man tillverkat nästan identiska kopior på originalglassarna och sålt dem i Ryssland.

De här produkterna är i praktiken samma. Bolaget har plagierat sig själv. Enligt mig är det ett ganska klumpigt drag och ett sätt att vilseleda konsumenter, säger Kari Liuhto.

Förklaringen duger inte

I fabriken i Moskva jobbar drygt 350 anställda personer. Enligt Froneri har man stannat kvar för att inte skada lokala kollegor och deras familjer.

Den förklaringen duger inte för Fazer, som nu jagar en annan tillverkare. Men glassföretaget har inte lyckats hitta någon, varpå glassarna riskerar att försvinna helt.

– Det mest extrema alternativet på bordet är att Fazers glassar helt tas bort från marknaden, uppger företagets kommunikationsavdelning till Yle.

Bolaget: Minskat avsevärt

Froneri gjorde tidigare i våras ett officiellt uttalande om kriget i Ukraina.

Sedan kriget bröt ut i början av 2022 minskade vi avsevärt vår verksamhet i Ryssland och avskärmade vårt ryska dotterbolag strikt från den bredare verksamheten. Vi drog tillbaka internationella varumärken från den ryska marknaden och stoppade alla koncernens kapitalinvesteringar, reklam och marknadsföringsaktiviteter i landet. Vi slutade också importera och exportera råvaror och färdiga produkter till och från den ryska marknaden, framhöll man i ett pressmeddelande i mars.

Foto: Triumf Glass

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Megaprojekt för 2 miljarder dollar – ”Trump tycker det är tufft”

2025 07 18

Trump vill förverkliga ett megaprojekt som uppges kosta 2 miljarder dollar.

President Donald Trump satsar gärna på projekt med stort symbolvärde.

Nu har Trump planer på att genomföra ett megaprojekt som har hånats av demokrater.

Projektet kan kosta hela 2 miljarder dollar, enligt källor.

”Gillar det för att det är tufft”

Donald Trumps planer på att återöppna det ökända fängelset Alcatraz, som stängdes 1963, har av kritiker beskrivits som orealistisk – och ren symbolpolitik.

Men Trump menar allvar med sina planer på att återigen göra Alcatraz till ett högsäkerhetsfängelse, rapporterar Axios.

Källor inom administrationen säger dock att kostnaden beräknas till hela 2 miljarder dollar.

Representanter för administrationen har gjort flera besök på den ökända fängelseön i San Francisco.

Justitieminister Pam Bondi och inrikesminister Doug Burgum deltog vid en guidad tur på ön i San Francisco Bay på torsdagen.

Trumps intresse för Alcatraz motiveras mer av symbolik än av nödvändighet, uppger tidningen. Alcatraz förekommer i många filmer och har förr haft farliga fängelseinterner som Al Capone.

– Han gillar det för att det är tufft, säger en av Trumps rådgivare, enligt tidningen.

Tre alternativ

Administrationen tycks ändå mena allvar med projektet, som man alltså uppskattar kommer att kosta 2 miljarder dollar.

Exakt vad som ska ske är dock inte bestämt. Det tycks finnas tre alternativ som övervägs, enligt tidningen.

Antingen skapar man ett högsäkerhetsfängelse som skulle kosta mer än 2 miljarder dollar. Det skulle kräva att alla nuvarande byggnader rivs och att man bygger nytt från grunden.

Andra alternativet är ett mindre fängelse för 1 miljard dollar som inte skulle uppta hela ön.

Ett tredje alternativ är att låta någon privat fängelseentreprenör bygga och driva fängelset.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede. Vi behöver mycket mer studier, mycket mer specificitet, innan presidenten bestämmer sig. Men 2 miljarder dollar kan helt enkelt vara för mycket pengar för honom, säger en tjänsteman inom administrationen.

Det återstår alltså att se om Trump väljer att ge nytt liv åt det ökända fängelset.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok resp Avinash Kumar

Text: Redaktionen


JUST NU: Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”

2025 07 18

Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.

Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.

Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.

Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.

Kritiserat paket

Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.

I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.

Ökad synlighet

Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.

Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.

”I gränslandet”

Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.

Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.

– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.

– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.

Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.

Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen