ICA lanserar sin ”mest omfattande kampanj” någonsin
2024 05 28
Ica storsatsar inför sommaren och lanserar sin ”mest omfattande kampanj hittills”.
Det uppger matjätten i dag, tisdag.
Ica meddelar att man under tre veckor kommer lägga ett stort fokus på svensk och lokal mat.
– Satsningen syftar till att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion, de svenska mervärdena och göra det enklare för de kunder som vill välja svensk och lokal mat, framhåller Ica i ett uttalande.
Eric Lundberg, vd Ica Sverige, kommenterar kampanjen.
– Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, och det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. När du handlar på din lokala Ica-butik stödjer du den lokala livsmedelsproduktionen och det lokala näringslivet, vilket i sin tur bidrar till en levande landsbygd, säger han.
”Mest omfattande kampanj någonsin”
I dagsläget erbjuder Ica över 7 000 lokala och svenska varor. Enligt livsmedelskedjan är ambitionen att utöka sortimentet.
– Nu tar vi på Ica ännu ett stort steg framåt för att främja svensk matproduktion och göra det ännu enklare för våra kunder att välja svenskt och lokalt.
– Under de kommande tre veckorna kör vi vår mest omfattande marknadskampanj någonsin, som kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets Ica-butiker, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Ica Sverige.
Speciell märkning
Svenskproducerade produkter på Ica är enkla att särskilja från andra varor.
De är märkta med ”Från Sverige”, samt Icas egna märkningar ”Härifrån Sverige” och ”Härifrån trakten”.
Fakta Ica
- Ica Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige
- Cirka 1300 fristående Ica-handlarna äger och driver butikerna själva.
- Ica Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling
- Varje Ica-butik är unik och kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan
Källa: Ica Sverige
Foto: Ica Gruppen, Jessica Gow
Text: Redaktionen