86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen