Populärt flygbolag expanderar i Sverige

2024 05 21

Norwegian, ett av Nordens största flygbolag, storsatsar i Sverige.

Det meddelar det norska flygbolaget på tisdagen.

Från och med vintern 2024/2025 kommer Norwegian erbjuda sex helt nya linjer från Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg – bland annat kommer resenärer kunna flyga direkt till nya resmål som Hurghada (Egypten), Agadir (Marocko), och Dubai.

– Norwegians satsning på ytterligare direktlinjer från både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport är ett tydligt tecken på att det fortfarande finns en stark efterfrågan på resor till utlandet, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia som äger Arlanda och Landvetter.

– Vårt främsta mål är att underlätta för människor att träffas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner, och Norwegian med sitt omfattande nätverk spelar en viktig roll i att knyta samman Sverige med väletablerade marknader i Europa och övriga världen, fortsätter hon.

”Solsäkra destinationer”

Magnus Torell, kommersiell direktör på Norwegian, bekräftar storsatsningen.

– Det är glädjande att kunna erbjuda ett stort och varierat linjenät under vinterhalvåret – och särskilt kul att lansera nya, spännande destinationer som har varit efterlängtade bland våra kunder.

– Vi tror att de nya linjerna blir populära bland nordborna som vill resa och uppleva nya, solsäkra destinationer under vinterhalvåret, säger han i ett uttalande.

Här är alla nya direktlinjer

Nya direktlinjer från Arlanda:

- Hurghada (Egypten) med start från 30 oktober

- Agadir (Marocko) med start från 1 november

- Dubai med start från 13 december

Nya direktlinjer från Landvetter:

- Teneriffa (Spanien) med start från 29 oktober

- Hurghada (Egypten) med start från 31 oktober

- Marrakech (Marocko) med start från 2 november

Fakta: Norwegian

- Norwegian har i dag över 5000 anställda.

- Huvudmarknaden är Norden. Flygbolagets avgångar sträcker sig över 110 destinationer mellan Norden och resten av Europa.

- Från Sverige flyger Norwegian direkt till ett 50-tal destinationer och trafikerar även ett antal inrikeslinjer.

- I våras började bolaget flyga från två nya flygplatser i Sverige med direktflyg till Spanien från Stockholm Skavsta Airport och Växjö Småland Airport.

Källa: Norwegian

Foto: Norwegian 

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen