MP:s storsatsning på tågen

2021 03 14

Miljöpartiet vill genomföra stora satsningar på Sveriges järnvägar vilket kommer att ge nya jobb, framtidstro och ett bättre klimat.

De menar de båda MP-ledarna Per Bolund och Märta Stenevi som presenterar en rad förslag inför kommande diskussioner om en ny plan för infrastrukturen.
– Det är nu vi behöver investera oss ut ur krisen och in i framtiden. Få saker är så smarta att investera i som tågtrafiken. Det ger jobb, framtidstro och möjlighet att resa klimatsmart, säger Per (MP).
 
De Gröna vill satsa både på höghastighetståg och en upprustning av befintliga järnvägsspår .
– Alla ska kunna resa bekvämt utan klimatångest, till jobbet och på semester. Då kan vi inte välja mellan satsningar på underhåll av befintliga spår och stora investeringar på ny räls. Vi måste göra båda, säger Märta Stenevi.
 
Miljöpartiet föreslår bl a följande:
✅ Bygg stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm–Göteborg–Malmö i enlighet med Sverigeförhandlingens resultat med centrala stationslägen i städerna längs med sträckan.
✅ Bygg nya tågsträckningar såsom Norrbotniabanan, fler spår mellan Gävle–Sundsvall–Härnösand, samt fyrspår mellan Uppsala och Stockholm.
✅ Tåg till Oslo från Stockholm via Västerås, Örebro, Arvika och Karlstad. Detta skulle göra att man kan resa på under tre timmar till Oslo från Stockholm och även skapa nya jobb i Värmland och Mälardalen.
✅ Återuppta nattågen till Oslo tills sträckan är färdigbyggd.
✅ Underhåll och rusta de tågbanor som redan finns.
[forminator_poll id="1132"]

Trafikpolis reder ut: Det här är förbjudet att göra i bilen

2024 07 04

Diskussionen om vad man får och inte får göra i bilen har aktualiserats på nytt.

Frågan har delvis väckts till liv efter att en 60-årig man nyligen ertappades med att prata i telefon i bilen – men nekar till brott eftersom han menar att han talade via högtalare.

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet, står det i lagtexten.

– Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Trafikpolisen: det här gäller

Bengt-Erik Lind är gruppchef inom trafikpolisen i Kristianstad.

Han framhåller att mobilen, eller annan kommunikationsutrustning, inte får lov att användas om du håller den i handen.

Det är däremot tillåtet att slå i en telefon som sitter fastmonterad, förutsatt att det inte påverkar framförandet av fordonet.

Och om mobilen ligger på sätet och det ringer kan det vara tillåtet att svara. 

– Det är hårklyverier egentligen, om man har den på sätet och trycker på knappen. Det är inga svåra grejer egentligen – är den handhållen är det förbjudet, säger Bengt-Erik Lind till Kristianstadsbladet.

Grönt ljus för kaffe eller glass

Men när det gäller andra föremål är det mer eller mindre fritt fram att hålla dem i händerna under pågående körning.

Till exempel om man vill äta en glass eller dricka kaffe medan man har andra handen på ratten.

– Ja, men man ska kunna stanna framför varje förutsägbart hinder, så man inte sitter och pysslar med annat och inte har uppmärksamhet och vinglar över vägen. Men normalt sett kan man äta glass om det är varmt eller dricka en läsk när man kör, säger Bengt-Erik Lind.

"Domstolen får avgöra"

Reglerna för prat i mobilen medan man kör bil ändrades 2018.

En del saker blev tydligare – men andra har uppfattats som otydliga. Till exempel finns det ingen konkret definition av “annan handhållen kommunikationsutrustning”.

– Det får domstolen avgöra, framhåller Transportstyrelsen.

Att använda mobilen till att lyssna på musik är dock tillåtet.

Det är inte förbjudet att lyssna på musik när du kör. Men det kan vara smart att ha en färdig låtlista innan du startar din färd, förklarar myndigheten.

Foto: A. Boucher resp D. Kopezhan resp C. Ciftci

Text: Redaktionen


Trafikverket varnar – 3 000 kronor i böter om man blir påkommen

2024 07 04

Trafikverket riktar en skarp uppmaning inför sommaren.

Trafikverket meddelar på torsdagsmorgonen att myndigheten har gjort observationer under sommaren.

Oroväckande många personer rör sig kring spårområden, någonting som man påminner om är “livsfarligt och olagligt”.

Nu varnar myndigheten för att den som blir påkommen med det kan få betala dyrt.

Sätter upp stängsel

Trafikverket lägger stora pengar på att säkra spårområdena.

– Säkerheten kring järnvägen bygger på att alla respekterar de varningssignaler och skyltar som visar var det är förbjudet och var det är tillåtet att passera järnvägen, förklarar myndigheten.

– Tyvärr är det inte alla som gör det. För att göra det svårare för obehöriga att komma ut på spåren sätter Trafikverket upp två meter höga stängsel som är svåra att klippa sönder.

3 000 kronor

Den som trotsar reglerna får göra sig redo att betala.

– Dyrt blir det också för den som blir påkommen. Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3000 kronor, fortsätter Trafikverket.

“Är livsfarligt”

Myndigheten understryker att det handlar om stor fara om man bryter mot reglerna.

– Att gena över järnvägsspår är livsfarligt. Tåg går tyst, fort och har lång bromssträcka. 

– Ett tåg i 200 km/tim kör ungefär 200 meter på tre sekunder. Bromssträckan vid nödbromsning är mer än en kilometer. En lokförare har alltså ingen möjlighet att tvärnita om hen upptäcker att någon eller något som inte ska vara på spåren finns där.

– Även järnvägens kontaktledningar ovanför spåret är livsfarliga. Det räcker att komma i närheten för att få ström i sig vilket kan leda till svåra brännskador och i värsta fall dödsfall. Strömmen är alltid på i kontaktledningen, även när tåget står stilla.

Uppmanar föräldrar

Särskilt viktigt är det att föräldrar uppmanar sina barn och ungdomar att hålla sig undan.

– Jag vill uppmana föräldrar som bor i närheten av en järnväg att prata med sina barn om riskerna,  Rami Yones, regional direktör för Trafikverket.

– Tåg kör snabbt, är tysta och kan varken bromsa eller väja om du skulle råka vara på fel plats. Måste man korsa en järnväg ska man alltid göra det på godkända övergångar.

Foto: M. Beletti

Text: Redaktionen