Läkare varnar för populär soltrend – “Ännu fler tokiga idéer”

2024 05 17

En ny trend bland svenskarna oroar läkare.

Solen visar sig allt mer och många tar sig ut för att njuta av värmen.

Som bekant är det alltid bra att vara lite försiktig när det kommer till solandet, och inte vara ute allt för länge.

En ny soltrend bland svenskarna oroar nu läkare, som går ut och varnar för trenden.

Det rapporterar TV4.

“Fler tokiga idéer”

Trenden går ut på att hålla koll på det så kallade UV-indexet, som mäter hur starkt solen tar.

När indexet är högt så tar solen mer, och då väljer de som följer trenden att gå ut i solen för att få färg.

– Jag tänker mest hjälp, ännu fler tokiga idéer. Jag trodde och brukar ju rekommendera att man kollar UV-index för att veta hur stark UV-strålningen är så att man kan skydda sig mer, säger hudläkaren Petra Verga Kan till TV4.

Medför tydlig risk

Hon understryker att den som väljer att hålla koll på när solen är som starkast och maximerar solens påverkan riskerar sin hälsa.

– Det medför en risk för att man bränner sig men även risk för översolande, alltså att man får mer sol än man behöver, som ju är det som ökar risken för hudcancer och åldrad hud, säger hon.

“20 minuter räcker”

Vårdguiden 1177 framhåller att det inte finns någon anledning till att sola så mycket man bara kan.

– Solen ger oss värme och hjälper oss att reglera vår dygnsrytm. Solstrålarna gör också att kroppen bildar D-vitamin som alla behöver. Det räcker att du får sol på händerna och i ansiktet i cirka 20 minuter varje dag. Då får kroppen tillräckligt med D-vitamin.

Är skadligt

Som bekant kan solens strålar orsaka skada.

– Solens skadliga strålning heter ultravioletta strålar. Det förkortas UV-strålar och kallas också UV-ljus, förklarar Vårdguiden 1177.

– Det är främst två typer av UV-strålning som kan ge hudskador. De heter UVA och UVB. Det är framför allt UVB som gör att du bränner dig om du solar för mycket. Det är bättre att använda så kallade brun utan sol-produkter än att sola, om du vill se solbränd ut. Använd i så fall brun utan sol-produkter som innehåller solskyddsfaktor.

Foto: H. Goetsch

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen