Anmälningar väller in mot biljettförsäljare – tvingas till flera förändringar
2024 05 16
Biljettåterförsäljaren Viagogo har hamnat i blåsväder.
Anmälningar väller in mot sajten, som säljer andrahandsbiljetter till konserter och andra evenemang.
Det uppger Konsumentverket i ett pressutskick.
– Klagomålen mot företaget handlar i många fall om att villkoren för kunderna är otydliga. Informationen har till exempel varit dålig gällande företagets roll som mellanhand, vem det är som faktiskt står bakom biljetterna samt vilka avgifter och skatter som tillkommer på priset, framhåller myndigheten och fortsätter:
– Dessutom har konsumenter klagat över att företaget hetsar till köp med hjälp av nedräkningsklockor och luddiga påståenden om biljettbrist.
Lovar flera förändringar
Nu tvingas Viagogo vidta flera förändringar.
Sajten, som utretts av EU:s konsumentskyddsnätverk (CPC) sedan 2021, har åtagit sig att bättra sig på ett flertal punkter:
- Det ska bli tydligt för konsumenten att Viagogo inte är utfärdare av biljetterna som säljs på plattformen.
- Konsumenten ska få information om det är en privatperson eller ett företag som står bakom biljetterna.
- Det exakta platsnumret för biljetterna ska framgå, inte bara vilken sektion det är.
- Det ska bli tydligt vilka avgifter som ingår i biljettpriset.
- Viagogo ska klargöra hur olika biljetter rankas i sökresultat på webbplatsen.
- Viagogo ska väsentligt minska antalet nedräkningsmeddelanden som visas på webbplatsen.
Hotar med rättsliga åtgärder
Viagogo har tre månader på sig att applicera förändringarna.
Om företaget misslyckas kan det bli fråga om rättsliga åtgärder.
– CPC-nätverket och kommissionen kommer att övervaka hur förändringarna presenteras. Om företaget misslyckas med att uppfylla sina åtaganden kan myndigheterna överväga att vidta rättsliga åtgärder, uppger Konsumentverket.
Foto: ActionVance
Text: Redaktionen