Coop förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 05 15

Coop följer nu i Julas fotspår och kan införa en helt ny betalmetod i sina butiker.

Debatten kring digitala betalsätt går fortsatt varm och många vill se kontanter spela en större roll i samhället.

Samtidigt viktar flera samhällsaktörer över till digitalisering på olika sätt.

Det gynnar bland andra Swish, som nu meddelar att livsmedelsjätten Coop överväger att införa självskanning med Swish i sina butiker.

Ska testa

Initialt så kommer Coop att testa konceptet, för att eventuellt senare ta det ut i butikerna.

– För några veckor sedan gick Swish ut med att den nyligen lanserade självskanningslösningen ska testas internt hos Jula, framhåller Swish i ett pressmeddelande.

– Näst på tur att testa den nya tjänsten är nu livsmedelskedjan Coop, som ska erbjuda lösningen på deras kontor i Solna.

“En smidig lösning”

Införandet av självskanning innebär en stor förändring i butikerna om det blir verklighet efter testerna.

– Betalbranschen är under förändring, det gäller att vara på tårna och ständigt testa och utvärdera nya betalsätt för att göra kundupplevelsen ännu bättre, Vilma Reponen, produktägare Coop Sverige.

– Vi på Coop tror att självskanning med Swish är en smidig lösning där vi ser styrkan i att samarbeta med en så välkänd och etablerad aktör som Swish. Det ska bli spännande att höra vad våra medarbetare tycker om detta.

Stort intresse

Swish själva menar att Coop-butiker runt om i landet snart kan vara utrustade med deras nya produkt.

– Intresset för den här tjänsten har varit stort, och det faktum att en stor aktör som Coop väljer att testa känns otroligt roligt, säger Simon Nilsson, chef för business-to-business segmentet på Swish.

– Vår förhoppning är att alla Coops kunder runtom i Sverige ska kunna självskanna direkt i Swish-appen i framtiden.

Även Jula undersöker

Sedan tidigare undersöker även Jula möjligheten till att införa det nya betalsättet.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, har Julas Niklas Svensson sagt tidigare.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen