Rysslands nya försvarsminister i uppmärksammat uttalande

2024 05 14

Rysslands tillträdande försvarsminister har gjort ett ovanligt uttalande.

Efter det att Vladimir Putin sparkat Sergej Shoigu och ersatt honom med Andrej Beluosov har stor uppmärksamhet riktats mot den nye ryske försvarsministern.

På tisdagen har Beluosov uttalat sig om det pågående anfallskriget som Ryssland bedriver i Ukraina.

Då tog han upp någonting som har överraskat många bedömare.

“Måste vara minimalt”

Beluosov framhöll under dagen att Rysslands huvudsakliga målsättning är att vinna kriget.

Samtidigt tog han upp någonting som ryska tjänstemän brukar undvika, nämligen att hålla nere förlusterna av mänskligt liv.

– Den viktigaste uppgiften är naturligtvis fortfarande att uppnå seger. Att säkerställa uppnåendet av de militärpolitiska målen för den särskilda militära operationen, som fastställts av presidenten, sade Beluosov enligt Reuters.

– Angående detta vill jag särskilt betona: med minimala mänskliga förluster.

Diskuteras sällan

Den ryska krigsmaskinen är ökänd för att lägga mindre vikt på mänskligt liv, och ryska tjänstemän tar sällan upp saken frivilligt.

Därför får uttalandet nu stor uppmärksamhet.

Varken Ryssland eller Ukraina publicerar officiella siffror vad gäller dödstal, men flera bedömare pekar på att hundratusentals personer har dött eller skadats i kriget.

Ekonomisk expert

Putins beslut om att möblera om i ledningen har förvirrat många, men BBC:s Rysslandsexpert Steve Rosenberg anser att beslutet förefaller rimligt.

Det med vetskapen att den nya försvarsministern är ekonomiskt skolad.

– Försvarsutgifterna i Ryssland har höjts till uppskattningsvis 7 procent av BNP. Det känns allt mer som om den ryska ekonomin ställs på krigsfot, menar Rosenberg.

“Är logiskt”

Rosenberg framhåller vidare att Beluosovs ekonomiska expertis kommer att komma väl till hands.

– Det finns en logik i att ha en försvarsminister som förstår finanser, ekonomisk planering och behovet av effektivitet, någon som inte heller är kopplad till de korruptionsanklagelser som för närvarande utreds.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen