Forskare avlivar myt om mobiltelefoner – “Många tror på det”

2024 05 12

En svensk forskare avlivar nu en vanlig myt om mobiltelefoner.

När det kommer till mobiltelefoner och sättet som stora företag insamlar information kan det vara svårt att veta vad som gäller.

Företagen har flera sätt att inhämta information från mönster som identifieras på din mobiltelefon, men en svensk forskare avlivar nu en myt om att det skulle kunna göras via avlyssning.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Många tror på det”

Det är inte alls ovanligt att tro att man kan vara avlyssnad via telefonen.

Stefan Alfredsson, som är lektor i datavetenskap vid Karlstads universitet, menar dock att så inte är fallet.

– Det är många som ser de här sambanden. Att man pratar om någonting och sedan dyker det upp reklam i mobilen om det som man just har pratat om, säger han till SR.

– Det är lätt att tänka att det här sambandet finns. 

Andra metoder

Alfredsson förklarar att det inte förekommer avlyssning, men att företagen har andra metoder för att insamla information.

– Det kan vara vad man skriver i chattar. Det är en helt annan insamlingsyta av information där man godkänner olika avtal där man klickar godkänt, och så samlas informationen in.

Seglivad myt

Även Internetstiftelsen menar att det rör sig om en seglivad myt.

– Att mobiltelefonerna skulle avlyssna oss hela tiden har blivit en riktigt seglivad myt, och den är svår att helt motbevisa, framhåller Internetstiftelsen.

– Samtidigt är den uppenbarligen väldigt lockande för många att tro på. Känslan av att se en reklam om precis det man nyligen pratat om kan vara väldigt stark och påtaglig.

Säger tydligt

Storföretagen har även meddelat att ingen avlyssning förekommer.

– Till att börja med säger Facebook själva klart och tydligt att de inte tjuvlyssnar på sina användare genom mobilen, förutom när de själva aktivt använder mobilens mikrofon för att tala in meddelanden och kommandon. 

– Andra företag som Google och Apple säger samma sak. Ingen har heller lyckats bevisa att mobiltelefonen lyssnar, trots att många har försökt.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2024 08 21

Under veckan kommer fler poliser att synas på vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell insatsvecka mellan 19 och 25 augusti.

Extra stort fokus kommer läggas på hastighetskontroller i tätbebyggda områden.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor. Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Det säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen, i ett uttalande.

”Skillnad mellan liv och död”

Hastighetsöverträdelser i tätbebyggda områden kan få ödesdigra konsekvenser, även vid platser där hastighetsbegränsningarna redan är relativt låga. 

Utanför skolor och andra platser där många personer rör sig är det vanligt med hastighetsbegränsningar på 30 km/h. Hastighetsbegränsningen gör det möjligt för bilister att hinna reagera i tid och sänka farten eller stanna bilen helt om det skulle behövas.

Hastighetsöverträdelser får stor påverkan på olycksrisken. Redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än dubbelt så lång.

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Fakta: Polisens insatsvecka i trafiken

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år. Syftet är att kraftsamla resurser och för att göra samstämmiga kontroller i hela EU. 

- Trafikveckan med fokus på hastighetskontroller i tätbebyggda områden pågår mellan 19–25 augusti.

- Under årets resterande insatsveckor ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik. Självklart arbetar polisen i trafiken alla andra veckor på året också.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Biljätte tvärvänder om elbilar

2024 08 22

Den amerikanska biltillverkaren Ford drar i nödbromsen.

Biljätten skruvar ned sin stora satsning på elbilar med omedelbar verkan.

Det rapporterar CNN med hänvisning till ett färskt pressutskick från Ford.

Enligt nyhetskanalen går biltillverkaren fram med två stora förändringar gällande elbilar.

För det första lägger Ford ner planerna på att lansera en elektrisk suv och en serie av nästa generations elektriska pickups. Fordonen kommer ersättas med hybridmodeller – det vill säga fordon som har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer och batterier som hjälper till att driva bilen.

För det andra meddelar Ford att endast 30 procent av bolagets årliga investeringar kommer att gå till elbilar.

– Det är en minskning med 10 procent, rapporterar CNN.

Förändringarna kommer kosta Ford uppemot 1,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 15 miljarder kronor.

Fortsätter tillverkningen

Ford kommer fortsätta att tillverka elbilar men i en långsammare takt.

En elektrisk van kommer lanseras 2026 följt av en elektrisk lastbil 2027.

– Som det näst största amerikanska elfordonsmärket har vi lärt oss vad kunderna värdesätter och vill ha, och vad som krävs för att matcha de bästa i världen. Vi har tagit fram en plan som ger våra kunder maximala valmöjligheter och som spelar till våra styrkor, säger Fords vd Jim Farley i ett uttalande.

– Vi är fast beslutna att skapa långsiktigt värde genom att bygga en konkurrenskraftig och lönsam verksamhet.

Förhoppningen: Lägre batterikostnader

Fords nya elektriska lastbil, som når marknaden om cirka tre år, beskriver Jim Farley som ”banbrytande”.

Lastbilen kommer ha en kraftigt förbättrad räckvidd, enligt vd:n.

– Förbättringarna som vi planerar att göra för batteritillverkning kommer att bidra till att sänka kostnaderna. Ett prisvärt elfordon börjar med ett prisvärt batteri. Om du inte är konkurrenskraftig på batterikostnaden är du inte konkurrenskraftig överhuvudtaget, säger Farley.  

Foto: H. Kundi

Text: Redaktionen