Nu går det att panta tvål, kex och tandborstar – här är hela listan

2024 05 10

I helgen meddelade chipsjätten OLW att pant kommer att införas på flera av företagets produkter.

Genom appen Bower kommer förpackningarnas streckkod kunna scannas vid återvinningen. För varje påse som scannas får kunden fem poäng, motsvarande 67 öre.

Poängen kan via appen omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

Nu meddelar Bower att fler märken adderas till pantlistan.

Återvinningsappen har inlett ett nytt samarbetet med Orkla Sweden, som bland annat äger just OLW.

Det nya samarbetet innebär att konsumenter kan få pengar tillbaka för produkter från ytterligare tolv varumärken.  

Utöver OLW:s produkter kommer det gå att panta förpackningar från följande varumärken:  

- Cheez doodles

- Göteborgs kex

- Family Fresh

- Bliw

- Grumme

- Jordan

- L300

- Salvequick

- Pharbio

- Nutrilett

- Active care

- LdB

”Väldigt bra”

Orane Lolon Ejlertsson, brand manager på Orkla Care Sverige, kommenterar det nya samarbetet.

– För att få till ett cirkulärt plastsystem krävs det att fler plastprodukter återvinns. Vi vill att återvinning av alla våra förpackningar ska bli en del av vardagen och hoppas att samarbetet med Bower kan bidra till det, säger hon och tillägger:

– Givet vår storlek har vi stor möjlighet att göra skillnad om fler av våra konsumenter lämnar in sina använda förpackningar för återvinning. Om de dessutom kan tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön är det väldigt bra.

Sofia Johard, brand manager för OLW på Orkla Confectionery & Snacks Sverige, ger ett liknande besked.

– Det slängs alldeles för mycket plast i de vanliga soporna. I Sverige är vi duktiga på att samla in och återvinna glas och metall, men vi är dåliga på att återvinna plast. Stora mängder plast bränns upp i stället för att återvinnas. Vi hoppas att vi kan öka mängden insamlad plast genom att ge konsumenterna ytterligare ett incitament, säger hon.

Foto: Rivage

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen