Butikskedjan Normal får stor uppmärksamhet – “Ett rejält övertramp”
2024 05 07
Den populära butikskedjan Normal kritiseras nu av Sveriges Konsumenter.
Normal har på senare år blivit en allt mer populär destination för konsumenter som söker lågprisvaror av olika slag.
Kedjan använder sig bland annat av sociala medier för att marknadsföra sina produkter.
Det är dock någonting som nu helt har gått överstyr, menar konsumentexperten Maria Wiezell.
Det rapporterar Aftonbladet.
“Är ett övertramp”
På butikskedjans Tiktok-konto uppmanas konsumenterna att springa till butiken för att varorna “kommer ta slut jättefort”.
I många fall riktar man sig direkt till barn och menar att man måste handla fort och att varorna tar slut annars.
– Det är ett rejält övertramp, säger Maria Wiezell, som är konsumentvägledare hos organisationen Sveriges Konsumenter, till tidningen.
Är inte tillåtet
Sådana tydliga uppmaningar har fått stor uppmärksamhet från flera håll.
Det hela kan röra sig om brott mot marknadsföringslagen, menar Wiezell.
– Det är ju inte tillåtet med köpuppmaningar till barn, säger hon.
För att skydda
Marknadsföringslagen finns till för att skydda konsumenten så att inte företagen beter sig fel.
I synnerhet bedöms det vara känsligt när det kommer till marknadsföring som riktar sig mot barn.
– Marknadsföringslagen styr hur företag får marknadsföra sig. Lagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillåten marknadsföring, förklarar Konsumentverket.
– Marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen.
Kan vara vilseledande
Om konsumenter luras på grund av felaktiga påståenden eller andra saker som bryter mot Marknadsföringslagen så kan Normal få problem.
– Marknadsföringen är vilseledande om den innehåller felaktiga påståenden eller framställer produkten på ett missvisande sätt.
– Det kan till exempel handla om påståenden som rör produktens kvalitet eller pris, eller att väsentlig information utelämnas. Det kan också handla om att informationen är otydlig eller svår att förstå.
Foto: J. Dylag
Text: Redaktionen