”ICA-bluff” avslöjad – oväntat besked för kunderna

2024 05 07

Det kommer fortsatt att vara olika priser i våra butiker då vi alla är fria handlare i samverkan, men kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige.

Det framhöll Peter Jonsson, ordförande i ICAs Sverigeråd, i början av 2024.

Kommentaren syftade på ICA-koncernens besked om att man investerar en miljard kronor i att sänka ordinariepriser och bibehålla priser som redan anses hålla låg nivå.

Drygt fem månader senare märks ingen förändring, trots löftet.

Enligt en granskning från Matpriskollen lyser Icas prissänkningar med sin frånvaro. I ställer noteras stigande priser.

I april ökade livsmedelskedjans priser med 0,2 procent i genomsnitt, uppger sajten som granskar livsmedelspriserna i Sverige.

– Det vi sett är att enstaka butiker har annonserat att dom sänkt priserna på tusentals varor, men vi ser inget som får stort genomslag på helheten.

Det säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i ett uttalande.

Så stor ökning innebär varje procentenhet

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i april. Siffran innebär att priserna har stigit med över 2 procent på årsbasis.

– Varje procentenhet i prisökningar innebär ungefär tre miljarder kronor dyrare dagligvaror så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så. Totalt rör det sig om en ökning på 23 procent på matrelaterade produkter sedan januari 2022, kommenterar Ulf Mazur.

Gröna siffror

Samtidigt som priserna höjs redovisar Ica stora vinster.

Under årets första kvartal ökade koncernens nettomsättning  med 7,4 procent till 37,1 miljarder kronor jämfört med 34,6 miljarder kronor under samma period i fjol. Rörelseresultatet ökade från 1 293 miljoner kronor till 1 490 miljoner kronor.

– Kvartalet präglades av en stark kundtillströmning vilket innebär ökade marknadsandelar för ICA Sverige. Kunderna handlar också fler varor vid varje köptillfälle vilket sammantaget starkt bidrar till ett förbättrat resultatet för ICA Sverige, framhöll Ica Gruppen i ett uttalande i slutet av april.

Foto: ICA Gruppen 

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen