Biltemas kvitton kritiseras: “Hur är det okej?”
Den stora butikskedjan Biltema får kritik.
Kritiken handlar dock varken om varuhusets service eller dess produkter.
Istället är det Biltemas papperskvitton, som kunden som brukligt får efter genomfört köp i kassan, som ifrågasätts.
En kund lade märke till att ett kvitto, som enligt personen själv enbart var några månader gammalt, hade “helt osynlig skrift”.
– Biltema utger ju sig för att lämna garantier på flera år på vissa varor, hur kan det då vara okej att använda bläckutskrifter, menar kunden som skrivit in till konsumenttidningen Råd & Rön och bett om svar.
Svaret: använder standard
Kunden pekar på att kvittot, som enligt kritiken ska ha förvarats i en skrivbordslåda, är en värdehandling.
Samtidigt gäller garantin mot uppvisande av kvitto. Att det då är tillåtet med “osynlig skrift” måste ifrågasättas, enligt frågeställaren.
Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg har via Råd & Rön svarat på kritiken.
Enligt honom använder sig kedjan av såväl standardskrivare och standardiserade kvittopapper. Att kvittot inte är läsbart beskrivs som märkligt, men att skriften kan vara känslig för solljus och höga temperaturer.
LÄS MER: Finansinspektionen varnar för 30 företag – hela listan
Måste inte ha kvitto
Däremot går det att få pengar tillbaka om kvittot inte är läsbart. Kunden kan istället visa upp ett kontoutdrag för att kunna nyttja garantin.
Att kvitton bleknar är inte heller något problem som skulle vara unikt för just Biltema. Många konsumenter har varit med om samma sak efter att ha handlat i många butiker.
Och svaret att du inte behöver visa upp kvittot får stöd även av andra experter.
– I konsumentskyddslagarna sägs inte uttryckligen att man måste ha ett kvitto för att kunna utnyttja sin reklamationsrätt. Kan du bevisa att du köpt just den aktuella produkten, i den aktuella butiken, till ett visst pris, just den dagen, har man sin reklamationsrätt kvar, säger Marcus Atterstam, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg, till GP.
Underlättar dock
Enligt Marcus Atterstam går det dessutom att begära ett “åldersbeständigt kvitto” i butiken om man är orolig för att det ska blekna. Man kan också göra en kopia på originalkvittot.
Experten menar också att det underlättar mycket vid reklamation om man faktiskt sparat kvittot, även om det tekniskt sett inte alltid behövs.
– Försäkringsbolag kräver ofta kvitton om saker förstörs eller blir stulna. Att spara dem kan också vara ett bra sätt att få en överblick över sin ekonomi.
LÄS MER: Jätteproblem för Clas Ohlson
Foto: Biltema
Text: Redaktionen