Swish vänder sig direkt till användare – fyra uppmaningar

2024 05 04

Swish riktar sig direkt till alla som använder appen mot bakgrund av den senaste tidens varningar.

Under året har varningar kommit från alla möjliga håll gällande olika former av bedrägerier.

Såväl polisen som olika företag och myndigheter har informerat allmänheten om riskerna.

Betalappen Swish har tidigare informerat om farorna, och går nu ut med fyra uppmaningar till användarna.

“Har blivit vanligt”

Det nya Swishmeddelandet kommer som efter att bedrägerier i alla dess former har uppmärksammats i landet på sistone.

– Bedrägerier via sms och telefon där avsändaren utger sig för att vara Swish eller andra svenska företag eller myndigheter är tyvärr vanligt, framhåller Swish i ett meddelande via sin webbsida.

– Det är därför viktigt att vara vaksam för att undvika att bli lurad.

Fyra uppmaningar

Swish går nu ut med fyra uppmaningar som användarna bör följa i vardagen.

  1. Lita inte på länkar. Bedragare använder ofta länkar i sina meddelanden. Om du får ett sms med en länk från någon som påstår sig vara från Swish, klicka inte på länken och svara inte. Swish sms:ar aldrig användare. Om du vill kan du skicka vidare ett misstänkt bluff-sms till nummer 7726. Numret har upprättats av Sveriges telefonoperatörer för att få koll på cirkulerande sms-bedrägerier.
  2. Avsluta samtal: Lägg på samtal som känns stressade eller konstiga. Swish ringer aldrig upp användare. Om någon ringer och påstår sig vara från Swish, avsluta samtalet.
  3. Logga inte in med Bank-ID eller säkerhetsdosa på någon annans uppmaning.
  4. Kontakta din bank och polisanmäl: Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri ska du kontakta din bank och polisanmäla händelsen.

Ökar mest

Riksbanken har tidigare i år bekräftat att bedrägerier är den brottstyp som ökar mest i Sverige.

– För att allmänheten ska ha förtroende för betalningssystemet måste de uppleva att systemet är säkert, förklarar Riksbanken.

– De senaste åren har antalet bedrägerier ökat kraftigt, vilket riskerar att underminera det förtroendet.

Stort ansvar

Riksbanken pekar ut det ansvar som bankväsendet har i sammanhanget.

– Bankerna har ett stort ansvar för att motverka bedrägerier och har vidtagit en del åtgärder. Svenska Bankföreningen och svenska banker lanserade kampanjen Svårlurad för att sprida kunskap om social manipulation och hur man skyddar sig mot det.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – “Det vältes kundkorgar och hyllor”

2024 11 20

Polis har larmats till en av många Rusta-butiker som har lockat till enormt intresse.

Det är sociala medier som har bidragit till en sanslös rusning till Rustabutiker.

Butikskedjan har märkt av ett enormt intresse för en av deras produkter som har trendat på bland annat Tiktok.

Det rör sig om ett stylingverktyg för håret som bland annat har lett till att polisiär närvaro har krävts vid en av butikerna.

Det rapporterar Ttela.

Används på flera sätt

Produkten i fråga är ett stylingverktyg för håret som bland annat torkar och lockar håret.

Det handlar om en produkt som liknar Dyson Airwrap som vanligtvis kostar 6 000 kronor.

Rusta säljer den liknande produkten för 1 000 kronor - men har nu börjat sälja den för halva priset.

Det har lett till stor uppståndelse.

– Det vältes kundkorgar och hyllor, och de stod och slet i en låda flera stycken, säger en person som stod i kön till Ttela.

“Sjukaste jag sett”

Skrikande personal, bråkande kunder och allmän oreda ledde till att polisen fick larmas till en butik i Trollhättan gällande “en kampanj som urartat”.

Medarbetare trycktes upp mot hyllor och diverse hatfulla kommentarer utbyttes mellan kunder.

Bråken och hetsen chockade såväl besökande kunder som personalen.

– Det var nog det sjukaste jag sett, som taget ur en film, fortsätter kvinnan som Ttela pratat med.

Tänk på detta

Det är som bekant rea-tider i många butiker och mängder av konsumenter ger sig ut för att fynda produkter.

Konsumentverket har riktat flera tips till kunder inför vad som kan vara en svårnavigerad tid.

– Försök att hålla koll på priser över tid och jämför med hjälp av prisjämförelseverktyg på nätet, framhåller Konsumentverket.

– Företag som visar att de sänkt priset på en vara på nätet är skyldiga att ange det lägsta priset som produkten haft de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Samma gäller om priset har sänkts gradvis. 

Undersök själv

Konsumentverket fortsätter.

– Kolla om du har rätt att ångra, lämna tillbaka eller byta det du köpt. Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. I butik erbjuds du ofta bytesrätt eller öppet köp, men det är frivilligt för butiken att göra det. 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen