Rusning efter populär säsongsvara – butiksägare dödshotas
2024 05 03
Det råder hysteri bland svenska trädgårdsentusiaster.
Dahlian kallas för “trädgårdens primadonna” och är just nu kanske den mest eftertraktade blomman i hela Sverige.
Folk i mängder köar till trädgårdsföretagen för att få chans att köpa Dahliaknölar. Bara i år är exempelvis lagret på 120 000 knölar hos webbutiken Dahlias by Linn nästan slutsålt, rapporterar Dagens industri.
Det kan jämföras med 27 000 sålda knölar förra året.
Rusningen och efterfrågan gör även att priserna ökar, till exempel på sorten Night silence som är särskilt eftertraktad.
Dessutom behöver försäljningen ransoneras.
– Den har vi höjt priset på och satt en begränsning på två per kund, annars köper folk upp allt och säljer dem vidare på Tradera för mycket mer pengar, säger Linnea Boqvist, som driver Dahlias by Linn, till tidningen.
Har blivit dödshotad
Trycket från sociala medier bedöms ha drivit på Dahliahetsen.
Och ibland går det långt över gränsen. Nyligen blev Linnea Boqvist dödshotad av en kund som råkat skriva fel postnummer i sin order och därför gick miste om sina knölar.
– Det är nästan på liv och död med de här dahliorna. Ibland undrar jag om det är pensionspengar eller barnens sparpengar folk handlar för, säger Linnea Boqvist.
"Gått för långt"
Sanna Ansbjer säljer också Dahliaknölar. Enligt henne står över 4 000 personer i kö för att få köpa just Night Silence.
Hon har sluppit ta emot dödshot, men reagerar på att intresset för blomman blir så pass fanatiskt.
– Jag tycker på ett sätt så har det gått för långt när det går till det stadiet, men samtidigt är det väldigt roligt att folk också är väldigt passionerade, säger blomsterhandlaren till P4 Skaraborg.
Relativt sällsynt
En av anledningarna till att blomman blivit så populär är att det finns så få av dem.
– De drivs inte i stor skala hos stora odlare. Det kan vara för att det inte finns odlare som har intresse, eller för att det blir svårt att sätta knölar på dem så att det blir lönsamt, säger Sanna Ansbjer.
Trots att försäljningen vuxit de senaste åren tror hon ännu inte att kulmen är nådd.
Foto: I. Iriser
Text: Redaktionen