Ullared måste ersätta upprörd kund – ”helt klart anmärkningsvärt”
2024 04 30
Varuhuset Gekås i Ullared har förlorat en uppmärksammad tvist med en kund.
Det var förra året som en Halmstadbo köpte ett bord från Gekås, men kort efter klagade på sex stycken märken som kunden menade fanns vid leveransen.
Gekås höll inte med.
Märkena ansågs av varuhuset vara brännmärken som uppstått efter att solen strålat mot glas som bränt hål på bordet, vilket även bruksanvisningen varnar för.
Efter att Gekås därför inte ville ersätta bordet anmäldes man av kunden till Allmänna reklamationsnämnden.
Och där gick nämnden emot jättevaruhuset, rapporterar Hallandsposten.
– Vi har ju utgått ifrån vår bedömning och var ganska säkra på att vi hade rätt, men Arn håller inte med om det, säger Gekås vd Patrik Levin till tidningen.
Säljarens ansvar i två år
I och med att Arn gav kunden rätt har Gekås indirekt tvingats leverera ett nytt bord för att inte riskera att hamna på den så kallade svarta listan.
Enligt nämnden ansvarar säljaren för fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare.
– Visar sig ett fel inom två år från leveransen ska felet dock anses ha funnits vid leveransen om inte säljaren bevisar motsatsen eller varans eller felets art motsäger att felet fanns vid leveransen, står det i Arns belsut.
"Helt klart anmärkningsvärt"
Patrik Levin understryker att man vill tillmötesgå sina kunder.
Men han säger samtidigt att två år är väldigt lång tid och ifrågasätter hur Gekås så långt efteråt ska kunna visa att en vara var hel vid försäljningen, oavsett om det gäller exempelvis en tröja eller i det här fallet ett bord.
– Det är anmärkningsvärt, helt klart, säger Patrik Levin.
Alternativ till domstol
Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister när en kund och ett företag inte kan komma överens om en lösning själva.
– Vi erbjuder ett alternativ till att få sin tvist prövad i domstol. Vi gör ingen egen utredning av vad som hänt i ärendet utan det är upp till parterna att skicka in den bevisning som nämnden ska ta ställning till, förklarar nämnden sitt uppdrag.
Ett beslut från Arn är en rekommendation och därmed inte bindande, men ytterst få väljer att inte gå på myndighetens linje eftersom man riskerar att hamna på Råd & Röns ökända "svarta lista".
Foto: Jesper Molin
Text: Redaktionen