Ny butikskedja öppnar i Sverige – folk har övernattat utanför
2024 04 30
En finsk butikskedja öppnar sin andra butik i Sverige.
Den första butiken slog upp portarna i Stockholm så nyligen som förra månaden.
Vid det tillfället var hysterin så massiv att hundratals människor flockades vid öppningsdagen och flera av dem hade till och med övernattat i kön.
Det handlar om den koreanskinspirerade skönhetskedjan Yeppo Soonsoo från Finland som nu ger besked om att man öppnar sin andra butik i Sverige på kort tid, den här gången i Göteborg.
– Med sitt stora sortiment kommer göteborgarna få tillgång till det senaste inom K-Beauty med produkter som bland annat innehåller ingredienser som lakritsrot, ginseng, snigelslem, fermenterat risvatten och björksav, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.
Köade i halvt dygn
En faktor som bidrog till den stora anstormningen när Yeppo Soonsoo öppnade i Stockholm var att man delade ut en gratis goodiebag med skönhetsprodukter till de 250 första besökarna.
Folk köade i över ett halvt dygn för att få lägga vantarna på en av de eftertraktade påsarna.
– Skincare, hårcare, allting kostar. När man väl får någonting gratis tycker jag att det är värt det, sade studenten Lou Hedman till Expressen vid tillfället.
Stor efterfrågan
Om det kommer att delas ut liknande goodiebags vid öppningstillfället i Göteborg är ännu inte bestämt.
Men om det sker kommer köpcentret Nordstan, där butiken ska ligga, att vara redo.
– Blir det aktuellt så får vi ta det då, det är i alla fall väldigt spännande att det finns den typen av efterfrågan, säger Anna Gustafsson, pressansvarig på Nordstan, till GP.
Öppnar i juli
Exakt datum för öppning är inte klart, men det kommer att ske i början av juli och ska ligga på Femmans gatuplan.
Yeppo & Soonsoo grundades 2013 och har sedan tidigare åtta butiker i Finland. Branschen som kedjan är verksam i, så kallad K-Beuty, uppges omsätta miljarder dollar varje år.
– Sedan 2018 har vi agerat trendsättare genom att föra de bästa skönhetstrenderna och kulturpärlorna från Korea till Finland och hela Europa. Vårt företags uppdrag är att främja innovationer och livsstil för koreansk skönhet, samtidigt som vi stödjer anpassningen av våra varumärken till lokala kunders behov, skriver kedjan på sin hemsida.
Foto: Nordstan
Text: Redaktionen