Ny butikskedja öppnar i Sverige – folk har övernattat utanför

2024 04 30

En finsk butikskedja öppnar sin andra butik i Sverige.

Den första butiken slog upp portarna i Stockholm så nyligen som förra månaden.

Vid det tillfället var hysterin så massiv att hundratals människor flockades vid öppningsdagen och flera av dem hade till och med övernattat i kön.

Det handlar om den koreanskinspirerade skönhetskedjan Yeppo Soonsoo från Finland som nu ger besked om att man öppnar sin andra butik i Sverige på kort tid, den här gången i Göteborg.

– Med sitt stora sortiment kommer göteborgarna få tillgång till det senaste inom K-Beauty med produkter som bland annat innehåller ingredienser som lakritsrot, ginseng, snigelslem, fermenterat risvatten och björksav, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Köade i halvt dygn

En faktor som bidrog till den stora anstormningen när Yeppo Soonsoo öppnade i Stockholm var att man delade ut en gratis goodiebag med skönhetsprodukter till de 250 första besökarna.

Folk köade i över ett halvt dygn för att få lägga vantarna på en av de eftertraktade påsarna.

– Skincare, hårcare, allting kostar. När man väl får någonting gratis tycker jag att det är värt det, sade studenten Lou Hedman till Expressen vid tillfället.

Stor efterfrågan

Om det kommer att delas ut liknande goodiebags vid öppningstillfället i Göteborg är ännu inte bestämt.

Men om det sker kommer köpcentret Nordstan, där butiken ska ligga, att vara redo.

– Blir det aktuellt så får vi ta det då, det är i alla fall väldigt spännande att det finns den typen av efterfrågan, säger Anna Gustafsson, pressansvarig på Nordstan, till GP.

Öppnar i juli

Exakt datum för öppning är inte klart, men det kommer att ske i början av juli och ska ligga på Femmans gatuplan.

Yeppo & Soonsoo grundades 2013 och har sedan tidigare åtta butiker i Finland. Branschen som kedjan är verksam i, så kallad K-Beuty, uppges omsätta miljarder dollar varje år.

– Sedan 2018 har vi agerat trendsättare genom att föra de bästa skönhetstrenderna och kulturpärlorna från Korea till Finland och hela Europa. Vårt företags uppdrag är att främja innovationer och livsstil för koreansk skönhet, samtidigt som vi stödjer anpassningen av våra varumärken till lokala kunders behov, skriver kedjan på sin hemsida.

Foto: Nordstan

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen