Miljöpartiet lovar lägre pris på bensin och diesel – för en grupp
2024 04 29
Miljöpartiet vill se lägre reduktionsplikt för en specifik del av befolkningen.
Vid årsskiftet trädde regeringens sänkning av reduktionsplikten i kraft – från tidigare 7,8 procent biobränsle i bensin och 30,5 procent i diesel till sex procent i vardera.
Förändringen bedöms öka utsläppen med omkring fyra miljoner ton koldioxid under nuvarande år.
Miljöpartiet vill av klimatskäl se en höjd reduktionsplikt, men partiet vill samtidigt att särskilda delar av svenska folket ska kunna betala ett lägre pris.
Det beskedet ger nu nya språkröret Amanda Lind.
– Bor du på en plats där det inte finns tillgång till kollektivtrafik, då ska priserna vara lite lägre, säger Amanda Lind till SVT.
Arbetar på detaljerna
Miljöpartiet undersöker nu frågan. Något färdigt förslag finns inte i nuläget.
Enligt Amanda Lind ligger dock inte lösningen för mer rättvisa villkor i Sverige i att göra avkall på klimatpolitiken.
Istället behöver man hitta andra alternativ, menar språkröret.
– Till exempel måste vi se till att sänka kostnaderna för att bo på lands- och glesbygd och vi ser över reduktionsplikten i vårt parti så att den kan slå lite mer olika.
Gäller i två år
Regeringens sänkning av reduktionsplikten gäller initialt fram till och med 2026.
Det var en stor fråga för Tidöpartierna som gick till val på löftet om att sänka drivmedelspriserna – för lång tid framöver.
– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera, sade närings- och energiminister Ebba Busch (KD) i höstas.
Utgår från kraftig höjning
Trots besked har dock regeringen utgått från ett annat scenario i planen för hur Sverige ska minimera utsläppen till år 2045 och därmed klara klimatmålen.
Man har utgått från en utsläppskalkyl som tar höjd för en kraftigt höjd reduktionsplikt mellan 2027-2030 till en nivå som därefter ligger kvar resterande 15 år, avslöjade Dagens Nyheter i februari.
Konkret innebär grafen som Tidöpartierna använder sig av en gradvis ökning av reduktionsplikten – från sex procent idag till 26,9 procent för diesel och 14,4 för bensin.
– Det finns många olika varianter. Jag ser framför mig att man kommer att behöva en kombination av flera olika styrmedel samtidigt, och att man inte enbart kommer att kunna förlita sig på ett enda verktyg, sade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till DN vid tillfället.
LÄS MER HÄR: Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring
Foto: Circle K resp Miljöpartiet
Text: Redaktionen