Beskedet om Trump – väljarna sluter upp

2024 04 29

Nu kommer ett besked från väljarna som är viktigt för Donald Trump.

Presidentvalet i USA ser ut att bli en jämn historia.

Donald Trump har haft det tufft på senare tid, bland annat med anledning av rättegången mot honom.

Men han har fortfarande hopp om att slå Joe Biden i presidentvalet i november.

Och väljarna ger tummen upp – åtminstone när det gäller hans föregående presidentperiod.

Ser Trumps tid som lyckad

Fler amerikaner är nöjda med Trumps första presidentperiod, än med Bidens.

Det visar en ny undersökning.

– Merparten av amerikaner säger, när de ser tillbaka, att Trumps tid som president var en framgång, medan en bred majoritet säger att Bidens hittills har varit ett misslyckande, rapporterar CNN, och hänvisar till en opinionsmätning som de själva står bakom.

Det är en ganska tydlig majoritet av de tillfrågade amerikanerna som ser Trumps presidentperiod som lyckad – åtminstone i CNN:s mätning.

– 55 procent av alla amerikaner säger nu att de ser Trumps presidentskap som en framgång, medan 44 procent ser det som ett misslyckande, uppger kanalen.

Dystert för Joe Biden

För Joe Biden ser det dystrare ut. Majoriteten har en negativ syn på hans tid som president hittills.

– När de värderar Bidens tid som president så här långt, säger 61 procent att hans presidentskap hittills har varit ett misslyckande, medan 39 procent säger att det har varit en framgång, rapporterar kanalen.

Det är en ännu sämre siffra jämfört med motsvarande undersökning i januari 2022, då 57 procent beskrev Bidens presidentskap som ett misslyckande och 41 procent som en framgång.

Republikanerna sluter upp

För Trumps del visar siffrorna också att väljarna ser mer positivt på hans presidentskap idag, jämfört med när han precis var på väg att lämna presidentposten. Då ansåg en majoritet, 55 procent, att hans presidentperiod hade varit misslyckad.

Undersökningen visar också att republikaner sluter upp allt mer bakom Trump.

– Republikaner är nu mer enade kring idén att Trumps presidentskap var än framgång, än vad demokrater är angående Bidens presidentskap, rapporterar kanalen.

92 procent av republikanerna kallar Trumps presidentperiod för en framgång, medan bara 73 procent av demokraterna säger detsamma om Joe Biden.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen