Systembolaget riktar meddelande till kunderna – “Det hjälper inte”

2024 04 27

Systembolaget går ut med ett meddelande i samband med de rådande störningarna.

Som bekant har det statligt ägda bolaget drabbats av omfattande problem under den senaste tiden.

Problemen har lett till att distributörer har svårigheter att leverera varor till Systembolaget.

Nu går man ut med en uppmaning till kunderna i samband med störningarna.

“Det hjälper inte”

Uppmaningen handlar om att inte lägga mer beställningar på varor som inte går att leverera.

– Om du har beställt varor som levereras av den drabbade distributören så kommer inte dessa kunna levereras, framhåller Systembolaget via sin webbsida.

– Därför kommer vi makulera just dessa varor i din beställning. Det hjälper inte i nuläget att lägga ny beställning på samma varor som du har fått makulerat.

Butik och e-handel

Vidare förklarar man att såväl fysiska butiker som e-handeln påverkas av störningarna.

– Just nu har ett antal av våra leverantörer som anlitar samma distributör, svårigheter att distribuera sina varor till Systembolaget. 

– Som en konsekvens av detta kan tillgången på vissa varor påverkas tillfälligt i butik och i vår e-handel.

Går inte att märka

Systembolaget har inte möjlighet att märka de varor som hanteras av de drabbade distributörerna.

– Tyvärr har vi i dagsläget inte möjlighet att märka ut vilka varor som levereras av den drabbade distributören. Vi beklagar detta.

– Våra butikers saldo uppdateras däremot löpande och där ser du vilka varor din butik har i lager. Du är välkommen att kontakta din butik eller vår kundservice vid behov så hjälper vi dig.

Stängt Swish

Det går i nuläget inte att betala med Swish på grund av den rådande situationen.

– På grund av det höga antalet av makulerade kundbeställningar med anledning av störningar i  distributionen av varor har vi stängt av möjligheten att betala med Swish och direktbetalning på vår hemsida. Du kan fortfarande betala med kort då summan på kortet enbart reserveras och inte betalas.

Det finns ingen prognos för när situationen kan vara löst och beställningar kan rulla på i vanlig ordning igen.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen