Jonas Sjöstedt: “Det är jag minst stolt över”

2024 04 27

Jonas Sjöstedt (V) förklarar nu vad han ångrar i sin politiska resa.

Det har nu gått några år sedan den tidigare V-ledaren Jonas Sjöstedt avsagt sig partiledarrollen för andra uppdrag.

När han blickar tillbaka är han mest stolt över att ha vunnit omröstningen om euron år 2003.

Det förklarar han i en intervju med Dagens Nyheter.

Det är han minst stolt över

Samtidigt förklarar Sjöstedt vad han är minst stolt över.

– Mitt motstånd mot Öresundsbron, det känns som att jag har väldigt svårt att samla ihop argumenten för det, säger han till DN.

24 år sedan

Då byggnationen av Öresundsförbindelsen inleddes 1995 riktades kritik av miljömässiga, ekonomiska och politiska skäl.

Som bekant byggdes förbindelsen i alla fall, och öppnade för 24 år sedan.

Under den senaste tiden har en allt högre trafik märkts av på bron.

– Pendlingen steg tydligt under årets första kvartal på Øresundsbron, förklarar Öresundsbron.

– Med i genomsnitt 5 276 passager per dag ökade pendlingstrafiken med 6,4 procent jämfört med samma period 2023. Øresundsbro Konsortiets resultat blev 298 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är 8 miljoner DKK mer än det första kvartalet förra året.

“Rejäl uppsving”

Vd Linus Eriksson glädjer sig över utvecklingen.

– Dansk fritidstrafik fortsätter att öka från förra årets rekordnivåer, vilket förstärker bilden av ett stort danskt intresse för semestrar och shopping i närområdet, säger han.

– I kombination med att den svenska fritidstrafiken nu återhämtats något blir det en stark inledning för årets fritidstrafik.

Grön omställning

Även andelen så kallade gröna passager ökar på bron.

– Vi ser en stark och ihållande trend med allt fler gröna passager. Stigningen på 60 procent vittnar om en grön omställning på förbindelsen. Våra pendlarkunder går i bräschen eftersom andelen gröna passager är klart högst under morgonrusningen, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

– Vi bryr oss om såväl vårt eget som kundernas koldioxidutsläpp på förbindelsen. Men våra mätningar bidrar också till en generell lägesbild om den hållbara omställningen av biltrafiken.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen