Tungt besked för svenska matbutiker
2024 04 28
Förtroendet för svenska livsmedelsbutiker faller mycket kraftigt.
Inflationstakten har de senaste månaderna börjat stabiliseras efter en längre tid med höga priser på varor och tjänster i Sverige.
En av de stora problemen har varit matpriserna, någonting som svenskarna inte har glömt trots att prisökningarna nu tycks ha minskat.
Det syns i analysföretaget Infostats nya undersökning, där förtroendet för svenska matbutiker faller kraftigt.
Årets stora förlorare
Matbutikerna beskrivs som “årets stora förlorare” vad gäller förtroendet från det svenska folket.
– Infostats årliga branschförtroendemätning är i mål, förklarar företaget.
– Mätningen visar att livsmedelskedjorna är årets stora förlorare. Branschen når positiva balanstal, det är fler som har stort förtroende än som har litet förtroende, men tappet jämfört 2023 är betydande på minus 12 procentenheter.
Det har bidragit
I takt med att hushållen har fått sin köpkraft urholkad, och matjättarna tjänat goda pengar, har förtroendet minskat.
– Generellt fattigare hushåll och i synnerhet stigande matpriser och media om hur livsmedelskedjor agerat kring höjda matpriser är en möjlig förklaring till hushållens minskade förtroende, fortsätter Infostat.
– Att det höjda prisläget påverkat syns i att hushåll med sämre ekonomi också har väsentligt lägre förtroende för livsmedelskedjorna.
Allt fler tar lån
I takt med de ekonomiska utmaningarna som många hushåll alltjämt känner så väljer allt fler att ta konsumtionslån.
Det visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.
– Tillväxttakten för hushållens konsumtionslån var i mars 4,1 procent vilket är den högsta uppmätta tillväxttakten sedan september 2022, säger Irina Wiman, ekonom på SCB.
Ljusning på väg
I maj väntas dock det besked som många hushåll längtat efter, den första räntesänkningen för den kommande cykeln.
– Inflationen har gått i rätt riktning och det senaste utfallet var betydligt lägre än vår prognos, förklarar riksbankschef Erik Thedéen.
– Att inflationen har sjunkit tillbaka är goda nyheter och väldigt välkommet. Det bäddar för att köpkraften kan komma tillbaka.
Foto: Ica, Coop, Willys
Text: Redaktionen