ICA vänder sig till kunderna – utlovar stor förändring

2024 04 25

Årets första kvartal blev en framgångssaga för Ica-koncernen.

Hela koncernens nettomsättning ökade med 7,4 procent till 37,1 miljarder kronor jämfört med 34,6 miljarder kronor under samma period i fjol. Rörelseresultatet ökade från 1 293 miljoner kronor till 1 490 miljoner kronor.

– Kvartalet präglades av en stark kundtillströmning vilket innebär ökade marknadsandelar för ICA Sverige. Kunderna handlar också fler varor vid varje köptillfälle vilket sammantaget starkt bidrar till ett förbättrat resultatet för ICA Sverige, framhåller Ica Gruppen i ett uttalande.

Butikjättens vd Nina Jönsson bekräftar styrkebeskedet.

– Året har börjat bra med väsentligt lägre matprisinflation och en matprissatsning som nu rullas ut i butik. Det är glädjande att se att kunderna återvänder till ICA samtidigt som antalet varor i korgarna ökar igen – och det syns givetvis i ett starkare resultat, till stor del drivet av just högre volymer, säger hon.

Går ut med löfte till kunderna

Efter den kraftiga ökningen går Ica ut med ett löfte till kunderna.

Löftet kommer direkt från vd Nina Jönsson. Hon utlovar sänkta priser i Icas butiker.

Arbetet med att sänka priserna kommer att inledas med omedelbar verkan, betonar vd:n.

– Pris är fortfarande viktigt för våra kunder och därför är det mer aktuellt än någonsin att vi investerar i långsiktigt bättre priser. Flera ICA-butiker, framför allt de större, och Rimi-butikerna påbörjade redan under förra året investeringar i sänkta priser och i mars började utrullningen av den tidigare annonserade prissatsningen i Sverige, säger Jönsson och tillägger:

– Den kommer att ske successivt och ska ge varaktigt lägre prisnivåer – och en bättre prisupplevelse – på viktiga vardagsvaror. Vi har redan nu ett starkt momentum med ökad kundtillströmning och det finns indikationer på att ICA-butikerna nu går starkast på marknaden. En bra start att bygga vidare på.

Miljardsatsning

Ica har tidigare aviserat att man investerar miljard kronor i att sänka ordinariepriser och bibehålla priser som redan anses hålla låg nivå.

Prissänkningarna kommer ske löpande under året men satte igång från och med mars månad.

Foto: ICA Gruppen Jessica Gow

Text: Redaktionen


Klassiskt klädföretag i konkurs – 60 butiker drabbas

2024 05 14

Ett klassiskt modebolag med Lotta Engberg som stort affischnamn kastar in handduken.

I över 60 år har man hållit igång verksamheten. Bland annat distribuerar bolaget varumärkena Cappuccino och Murrey som exempelvis säljs hos den etablerade klädkedjan Sandströms med ett tiotal butiker över stora delar av Sverige.

Men nu går det inte längre.

Från och med juni försätts den fristående inköpsorganisationen Desam Fashion Group i konkurs, rapporterar Market.

Säljer till 60 butiker

Desam bildades 1962 i Göteborg och har sedan 2015 kämpat med vikande omsättning. På sju år har den sjunkit med 44 miljoner.

– Det är fortsatt utmanande att nå högre volymer och att bibehålla en relevant marginal. Utvecklingen för fysiska butiker möter många utmaningar med utveckling av digital handel och en allmän oro hur konsumtion för kläder kommer att utvecklas, framhåller Desam i sin årsredovisning.

Konkursen blir kännbar för klädbutiker över stora delar av landet.

Desam har 15 delägare med ett 40-tal butiker, men enligt årsredovisningen från 2022 har man sålt kläder till omkring 60 självständiga modebutiker.

Butiker som nu alltså blir utan Desams produkter om ingen kan ta över bolaget.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

Lotta Engberg stora affischnamnet

Ett av Desams största varumärken är Lotta Engberg. Så sent som förra månaden tog man in den folkkära artisten och tv-profilens vårkollektion i sitt sortiment.

– Klänningar som speglar Lottas personliga stil står i fokus, där passformen är utformad för att framhäva den kvinnliga siluetten, marknadsför man varumärket på sin hemsida.

Den samlade omsättningen för medlemsbutikerna landade på 210 miljoner kronor under 2022.

Sedan 2017 har bolaget redovisat en rörelseförlust. År 2022 gick man back fyra miljoner kronor, enligt Market.

Vid konkurstillfället hade Desam Fashion Group skatteanstånd på 2,4 miljoner kronor.

Även koncernmoderbolaget, Desam Utveckling AB, går i konkurs.

Inte ensamma

Desham Fashion Group är långt från den enda i klädbranschen som tvingats ge upp verksamheten i år.

Bland annat har H&M-bolaget Renewcell tvingats lägga ned, precis som klädkedjan Dimoda och mer okända och nischade Global Wheelwear.

LÄS MER: Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

Foto: D. McKinney resp Peter Knutsson

Text: Redaktionen


Kunder luras på populär app: ”Alla pengar är borta”

2024 05 13

I takt med att ekonomin försämrats har second hand-marknaden noterat ett kraftigt uppsving.

I februari ökade  second hand-försäljningen med hela 600 miljoner, enligt en undersökning från Svensk Handel.

–  Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, kommenterade Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Varnar för populär app

Uppsvinget för second hand-marknaden har dock en baksida. Allt fler kunder utsätts för bedrägerier.

I synnerhet pekas den populära second hand-appen Vinted ut som en stor risk.

En av flera som använt appen för att sälja kläder är Ellen Bagley, 20. Hon blev lurad på 12 500 kronor via Vinted.

–  Jag ser att köpet har gått igenom och att jag ska hämta en fraktetikett. Jag går då in på den länken där det står såld och kommer in på en extern sida, säger hon till TV4.

På den externa sidan ombads Ellen att bekräfta försäljningen med Bank-ID. Hon lydde instruktionerna men fick ingen bekräftelse på att det fungerat.  

– Då kände jag att här är något som inte stämmer, så jag loggar in på mitt bankkonto och ser att alla mina pengar är borta, berättar hon för tv-kanalen.

Totalt blev 20-åringen bestulen på 12 000 kronor.

Och hon är inte ensam om att ha blivit bedragen via Vinted.

En 23-årig tjej berättar att hon blivit bestulen på 34 000 kronor när hon sålt kläder via appen.

– Allt gick jättefort och det var väldigt förtroendeingivande. Jag ville liksom bara sälja min kjol för att få in lite extrapengar, säger hon till Expressen.

Ökade under pandemin

Lotta Mauritzson, samordnare på nationellt bedrägericentrum, konstaterar att polisen noterat en ökning av bedrägerier på second hand-sajter och appar de senaste åren.

– Det här är en kategori som ökade ganska mycket under pandemin när fler började handla online. Sen gick det ner något efter pandemin men inte alls så mycket som det hade gått upp tidigare, säger hon till Expressen.

Foto: R. Al-zayat

Text: Redaktionen