BEKRÄFTAT: Stor förändring gällande elsparkcyklar – första gången någonsin

2024 04 23

Ett oväntat trendbrott har observerats angående elsparkcyklar.

Debatten har gått het om elsparkcyklarnas vara eller icke vara i svenska städer.

Vissa ser det som ett enkelt sätt att ta sig runt, medan andra är mer skeptiska med anledning av eventuell skaderisk och trafikstörningar.

Nu kommer besked om en stor förändring, nämligen att en nedgång nu syns i olycksstatistiken vad gäller elsparkcyklar.

Det är första gången någonsin som det har skett, rapporterar Teknikens värld.

Siffror visar

Siffror från Transportstyrelsen, analyserade av försäkringsbolaget Dina Försäkringar, visar den oväntade nedgången.

Förra året rörde det sig om 3 156 olyckor med elsparkcyklar, vilket är en minskning med nästan 8 procent jämfört med året dessförinnan.

I Stockholm skedde flest olyckor, följt av Malmö, Göteborg, Västerås, Halmstad och Norrköping.

Därför sker färre olyckor

Victor Öberg, som är expert på fordonsförsäkringar vid försäkringsbolaget, förklarar anledningen till statistiken.

– Minskningen kan delvis hänföras till införandet av tydligare trafikregler. För två år sedan blev det till exempel förbjudet att parkera och köra på gångbanor, säger han till Teknikens värld.

– Men det finns också signaler på att användningen av elsparkcyklar har minskat, så det är svårt att dra slutsatser om det faktiskt har blivit säkrare att åka elsparkcykel.

Nya regler

Utöver införandet av tydligare trafikregler finns nu även krav på trafikförsäkring på elsparkcyklar.

– Behöver din elsparkcykel en trafikförsäkring? Ja, antagligen. Från den 23 december 2023 gäller nya regler i trafikskadelagen som innebär att många elsparkcyklar och vissa andra lätta elfordon måste ha trafikförsäkring när de används i trafiken, förklarar Trafikförsäkringsföreningen.

Det gäller

Det är viktigt som ägare att veta om vad som gäller för elsparkcykeln.

– Det är fordon med dessa egenskaper som måste ha trafikförsäkring, förklarar föreningen.

– Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 20 kilometer i timmen.

– Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 14 kilometer i timmen och väger mer än 25 kilo.

Foto: M. Rucinski

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen