Banker ger besked – så mycket behöver du spara till dina barn

2024 04 22

Den genomsnittliga föräldern sparar i år 597 kronor per månad och barn.

Summan är en ökning med 76 kronor, eller 13 procent, från fjolåret, visar nya siffror från Länsförsäkringar.

Det är även en högre summa än det generella råd som Nordea ger till sina föräldrar.

– Hur mycket man väljer att spara styrs självklart av den egna ekonomin men en genomsnittlig summa ligger på mellan 300 och 500 kronor per månad och barn, framhåller Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea, i ett uttalande.

Borde spara 735 kronor

Men den nya ökningen håller inte jämna steg med inkomstutvecklingen.

För tio år sedan – när den genomsnittliga nettoinkomsten låg 22 000 kronor per månad – sparade föräldrar i snitt 515 kronor per barn.

Idag ligger snittet på nettoinkomsten istället på 31 000 kronor.

– Om föräldrar ska spara i relation till hur mycket mer en vanlig familj fått i plånboken varje månad borde sparandet i snitt snarare ligga på 735 kronor och inte på 597 kronor, understryker Länsförsäkringar i ett pressutskick.

Glömmer att det blir dyrare

Enligt banken glömmer man lätt bort att sådant som man ofta sparar till – till exempel körkort och bostäder – blir dyrare med tiden.

– Det innebär att man måste justera sparandet i takt med inflationen eller löneutvecklingen för att bibehålla köpkraften. Fundera också ett extra varv kring syftet med barnsparandet, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

"Betydande belopp på sikt"

I bankens nya rapport framgår det även att det finns stora skillnader mellan hög- och låginkomsttagares sparande. Den förstnämnda gruppen sparar 675 kronor i snitt per månad och barn, medan den senare sparar 375 kronor.

Det pågående ekonomiska läget pekas ut som anledningen till att många dragit ned på sparandet.

– Att spara till barnen handlar om att underlätta insteget till vuxenvärlden, som ofta kommer med en redig prislapp. Det ligger i farans riktning att barnens livschanser segmenteras utifrån föräldrarnas ekonomi. Små skillnader kanske inte ser så betydelsefulla ut här och nu men kan innebära betydande belopp på lång sikt, säger Stefan Westerberg

Swedbank: Lite bättre än inget

Även Swedbank uppmanar att lägga undan pengar varje månad för att öka förutsättningarna till en bättre framtid för barnen.

Banken ger dock mer av ett mellan tummen och pekfinger-besked snarare än att man pekar ut en exakt summa som föräldrarna ska rätta sig efter.

– Med några hundralappar i månaden kommer du långt. Även ett litet sparande är bättre än inget. Sparar du i till exempel fonder kommer ju pengarna att ha många år på sig att växa, framhåller Swedbank.

Foto: K. McClintock

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen