Kunder som bokar sommarsemester blir lurade

2024 04 22

Många kunder som bokar sin sommarresa upplever att de blivit vilseledda.

Med bara några månader kvar till semestern i sommar har svenska folket börjat flockas på resesajter för att boka in årets utlandsresa.

Men resan riskerar att bli dyrare än vad som först angetts.

Det larmet kommer nu efter att ett flertal bokningssajter anmälts till Konsumentverket, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Måste betala mer

Totalt pekas sju stycken bokningssajter ut.

Anmälningarna har en sak gemensamt: medan man genomför sin bokning höjs priset. 

När all nödvändig information fyllts i och man går vidare till betalningen dyker det upp ett felmeddelande som förklarar att det gamla priset inte längre är tillgängligt.

Istället måste man betala ett nytt, och högre, pris.

Men trots att kunder upplever att de blir lurade är metoden inte olaglig.

– Det beror på att man har fri prissättning i Sverige och att arrangörerna får välja den här typen av prissättning, säger Heva Aziz, jurist på Konsumentverket, till Ekot.

"1 000 kronor dyrare"

En av sajterna som pekats ut är Superssavertravel.se, som drivs av bolaget Etravli Group.

– Bokat flyg tur och retur Malaga-Stockholm. Tackar nej till alla extratjänster. När man fyllt i allt t o m kortnummer för betalning så får man ett meddelande att biljetterna inte längre finns till det priset utan 1 000 kronor dyrare, beklagar en kund på omdömessajten Trustpilot.

– Betalade extra för ombokningsbar biljett. När jag ville boka om höjdes priset med 200 procent, skriver en annan.

Apollo: "Vi är medvetna"

Etravli Group har svarat på kritiken. Man är högst medvetna om problemet och framhåller till radion att bolaget gör “allt vi kan” för att informera om att det efterfrågade priset inte alltid stämmer vid tillfället då bokningen genomförs.

Även resebyrån Apollo uttrycker att man för närvarande undersöker saken.

– Vi är medvetna om det och vi arbetar naturligtvis med att få ordning på den tekniska biten, säger Apollos pressansvarig Martina Krantz till Ekot.

LÄS MER: Stort larm – kunder luras på mycket populär bokningssajt

LÄS MER: Rusning efter flygbiljetter – till en och samma destination

Foto: K. Angelsö resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk oljejätte tvingas till panikdrag – “Lukoil är slut”

2025 10 28

Lukoil, den ryska energijätten som träffats av amerikanska sanktioner, tvingas vidta panikåtgärder.

Företaget kommer till följd av sanktionerna att behöva upphöra med exporten till andra europeiska länder och avsluta sin internationella verksamhet.

Nu tvingas samma oljejätte sälja av sina utländska tillgångar, rapporterar Politico.

– Lukoil är slut, säger en tidigare chef på företaget till tidningen.

Kan tappa 30 procent av vinsten

Enligt den tidigare Lukoilchefen, som talade på villkor av anonymitet, kan åtgärderna leda till att företaget tappar 30 procent av sina intäkter.

Tre raffinaderier måste säljas precis om dryga hälften av de 5 000 bensinstationer Lukoil har världen över.

– Beslutet har fattats på grund av införandet av restriktiva åtgärder av vissa stater mot företaget och dess dotterbolag, bekräftar oljejätten i ett uttalande.

Ungern kan vika sig

Det var i onsdags förra veckan som USA gav besked om nya och kraftfulla sanktioner mot två ryska oljejättar, däribland Lukoil.

– Eftersom president Putin vägrar avsluta detta meningslösa krig inför departementet sanktioner mot Rysslands två största oljebolag som finansierar Kremls krigsmaskin, framhåller USA:s finansminister Scott Bessent i ett uttalande.

Därefter har man ökat pressen på Ungern, som fortsätter att köpa rysk olja, att sluta.

En hållning som USA:s Natoambassadör Matt Whitaker förväntar sig kommer att förändras.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han till Kyiv Independent.

LÄS MER: Lavrov: Trump har ändrat sig "radikalt"

Kan pressas till fred

Förra veckan uppgavs att både kinesiska och indiska aktörer är redo att dra ned kraftigt, eller sluta helt, med den ryska oljeimporten.

Oljeintäkterna har varit avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

– Om uppgifterna om köpstoppet stämmer kommer det sätta Ryssland under stor ekonomisk press att avsluta sitt krig mot Ukraina, rapporterar Newsweek.

LÄS MER: Massiv rysk attack har misslyckats

Foto: President of Russia office resp Ing. Mgr. Jozef Kotulič

Text: Redaktionen


Plockas bort helt på Hemköp – nästan alla har det hemma

2025 10 28

I princip alla hushåll i Sverige har någon gång fått ett reklamblad i brevlådan från någon av matjättarna.

Det klassiska fysiska reklambladet har tidigare beskrivits som ett “unikt” sätt att nå kunden på.

Metoden har dessutom antagits vara tidlös.

– Flygbladen kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll, framför allt i den omvärld som vi lever i nu. Jag tror att fler butiker kommer ta till flygblad för att det är ett tryggt och säkert sätt för kunderna att ta del av veckans bästa priser, sade Marcus Ottosson, regional marknadsstrateg för elva butiker inom Ica Maxi, i ett uttalande till Svenskt direktreklam för tre år sedan.

Slopas på Hemköp

Men nu har den första matjätten slopat det fysiska reklambladet.

Numera är alla annonsblad hos Hemköp digitala.

Vi vill framför allt vara där kunderna finns. Distributionen via papper har inte nått våra kunder varje vecka eftersom många, särskilt i storstäderna där vi är starka, tackar nej till reklam, säger Hemköps marknadschef Ted Bergström till Dagligvarunytt.

Ica har ilsknat till

Det finns dock fler anledningar till övergången. Sedan 2022 kräver prisinformationslagen att en varas lägsta pris 30 dagar före det sänkta priset måste redovisas. Det gäller även i annonsbladet, enligt Konsumentverket.

En svår nöt att knäcka när det gäller reklam i fysiska tidningar och ett krav som bland annat har fått Ica att se rött.

Enligt matjätten är Konsumentverkets krav “i praktiken omöjligt att uppfylla”.

– Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med “bluffreor” på spaghetti, framhöll Ica i ett uttalande i våras.

LÄS MER: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Willys: sänkta priser uteblir

Ica, Willys, Coop och övriga stora matkedjor har fortfarande kvar bladen. 

Och det finns utmaningar med det.

Enligt Willys marknadschef Johanna Eurén kan man till exempel inte sälja ut varor med kort varsel på grund av hur lagen ser ut.

Eftersom lagen gäller åt båda hållen får vi inte lov att sänka priset, vilket vi annars gjort lokalt, säger Johanna Eurén till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: Hemköp/Axfood

Text: Redaktionen