TV4: Ingen naturlig orsak bakom explosionen

2021 09 28

Räddningstjänstens insatsledare vid explosionen i Göteborg uppger att man kan utesluta naturliga orsaker.

Jon Pile vid Räddningstjänsten i Storgöteborg uppger för TV4 Nyheterna att det inte är någon naturlig orsak som ligger bakom den explosion som orsakat omfattande person- och materialskador i Göteborg idag.

– Nej det kan det inte vara, absolut inte.

Det kan inte vara liksom någon gasledning eller sådär, frågar TV4 Nyheterna.

– Nej, nej.

Så det är något föremål som har exploderat?

–Ja.

Hur vet ni det?

– Det ser man på skadan, säger Jon Pile vid räddningstjänsten till TV4.

Kaos och förödelse

Explosionen inträffade i ett flerfamiljshus på Övre Husargatan i Annedal i centrala Göteborg strax före klockan 05 på morgonen och orsakade kaos och förödelse. 24 personer har förts till sjukhus och tre personer är allvarligt skadade.

Tre kvinnor

– Det är tre kvinnor, en i 60-årsåldern, en i 70-årsåldern och en i 80-åldern, säger Ingrid Fredriksson vid Sahlgrenska Universitetssjukhusets presstjänst till SVT.

Hundratals personer har evakuerats från fastigheten och polisen är i full färd med att utreda vad som kan ligga bakom.

Allmänfarlig ödeläggelse

Polisen har upprättat en anmälan om allmänfarlig ödeläggelse och har även inlett en så kallad särskild händelse. Trafik och kollektivtrafik i området påverkas men polisen har ännu inte kunnat inleda någon teknisk undersökning av platsen.

– Polisen kan inte gå in och genomföra en undersökning när räddningstjänsten släcker en brand, säger Stefan Gustafsson vid Göteborgspolisen till SVT.

Foto: TV4


JUST NU: Explosioner i Moskva – massiv brand

2025 09 10

En massiv brand har brutit ut i Moskvaregionen.

Underättelsekontot Visioner har delat ett filmklipp på branden.

Videon visar en större byggnad i full brand. Kraftiga eldsflammor slår ut från fasaden samtidigt som ett massivt rökmoln stiger mot himlen.  

Enligt uppgift är det en fabrik som tillverkar mikrochip som brinner. Lokala vittnesmål gör gällande att en hög explosion hördes strax innan branden startade. 

– En storbrand rasar i en fabrik i Moskva som tillverkar mikrochip. Enligt lokalbefolkningen inträffade en kraftig explosion innan branden bröt ut, rapporterar Visioner på X. 

Den ukrainska bloggaren Angelica Shalagina har också delat en video på den massiva eldsvådan.

– En anläggning på 15 000 kvadratmeter brinner i Nekrasovsky i Moskva. Rök syns över hela staden, skriver hon på X.

Viktig komponent för ryska krigsmakten

Storbranden kan slå hårt mot den ryska krigsmaskinen.

Halvledare och mikrochip spelar en avgörande roll i dagens krigföring. Ryssland använder komponenterna i flera viktiga vapen – bland annat stridsvagnar, drönare, ballistiska robotar och stridsflyg.

Ukraina har tidigare utfört flera attacker mot ryska fabriker som tillverkar halvledare och mikrochip.

Den ukrainska militären har inte kommenterat branden i Moskvaregionen.

LÄS MER: Statsministern varnar hela Europa

Spänningarna ökar mellan Nato och Ryssland

Samtidigt som branden rasar i Moskva ökar spänningarna mellan Nato och Ryssland. Efter att flera ryska drönare kränkt Natomedlemmen Polens luftrum har försvarsalliansen aktiverat artikel 4 – som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

LÄS MER: “Betydligt värre än väntat” – stort bakslag i USA

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Raseri mot Powers reklam: ”Sjukaste jag någonsin läst”

2025 09 10

”En deal som får dig att kräkas”

Så marknadsförs elektronikkedjan Powers nya kampanj på sociala medier.

Kampanjen vänder sig mot gravida kvinnor. Power säger sig vilja öka det låga barnafödandet i Sverige genom att erbjuda gravida par rabatt på vitvaror, köksapparater och datorer. Kunder som blir gravida inom en månad efter sitt köp, får hela beloppet tillbaka i form av bonus att handla för.

– Vi har sett att fler länder har gjort sina försök att öka barnafödandet, och tror att moroten behöver vara större för att göra skillnad. Hemelektronik har alltid varit något som fått människor att göra det lilla extra för att ta del av bra erbjudanden, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Power Sverige.

– Hemelektronik får ofta skulden för att svenskar inte skaffar barn. Vi vill i stället visa att den kan vara en språngbräda för att bilda en familj. Om en ny tvättmaskin eller dator kan bidra till att Sverige får fart på barnafödandet igen, så är vi glada att bidra med det, fortsätter Hernandez.

Starka reaktioner

Den nya kampanjen stöter på hård kritik.

– Att bli gravid eller inte gravid är en känslig fråga som inte är mellan en butik och privatperson. Det här är alldeles för intimt och gränsar till buskis, säger Mika Dahlquist, som jobbar med marknadsföring, till Aftonbladet.

Copywritern Louise Baaz delar kritiken.

–  Som elektronikkedja har de inget ansvar för att hjälpa till att höja befolkningsstatistiken. Det är liksom inte deras jobb att öka barnafödandet, säger hon till tidningen.

”Sjukaste jag någonsin läst”

I Powers kommentarsfält på Instagram höjs också flera kritiska röster.

– Fy vilken smaklös kampanj. Kvinnors reproduktion reduceras till ”bli gravid” och gör den till en utbytbar handelsvara. Eller att detta kan innebära att kvinnor som lever i relationer präglade av våld tvingas fram till graviditeter, skriver en kvinna.

– Det här är det sjukaste jag någonsin läst, så fruktansvärt smaklöst. Att prata om fertilitet på detta sätt, att sälja ut att någon ska bli gravid för att vinna på det? Fruktansvärt!! framhåller en annan kvinna.

LÄS MER: Tung smäll för hushåll med fjärrvärme

FAKTA: Powers nya kampanj

- Den som blir gravid inom 30 dagar efter sitt köp kan få en babybonus i form av hemelektronik.

- Allt som krävs är att man har fyllt 20 år och kan uppvisa ett moderskapsintyg med ett beräknat födelsedatum som ligger runt nio månader efter köptillfället.

- Hur stor babybonusen blir är alltså upp till kunden själv. Handlar man till exempel för 20 000 kronor, får man 20 000 kronor till godo i bonus för framtida köp – förutsatt att man blir gravid.

Power svarar 

Power har uttalat sig om kritiken. I en mejlkommentar uppger kedjan att kampanjen inte riktar sig till gravida kvinnor, utan personer och par som är sugna på att skaffa barn men inte riktigt kommit till skott. 

LÄS MER: Klassisk butik tvingas stänga – efter 50 år

Källa: Power

Foto: Power

Text: Redaktionen