Populär svensk tradition slopas

2024 04 16

En av de mest klassiska och traditionella folkfesterna i Sverige ställs nu in.

– Det har helt enkelt blivit för mycket folk, säger ordföranden i föreningen som håller i trådarna.

1940-talet

Det handlar om midsommarfirandet på berömda Brännö i Göteborgs skärgård.

Brännö fick sitt stora genombrott i det svenska folkhemmet tack vare rikskändisen och artisten Lasse Dahlquist på 1940-talet.

Dahlquist skrev 1941 valsen De ä’ dans på Brännö brygga som blev en megahit och än i dag spelas på radion och ingår i allsångshäften och då inte minst vid midsommartider.

Mer än tusen personer

Skärgårdsön Brännö ligger i Styrsö socken och bryggan i den berömda visan fanns kvar fram till 1960-talet då den förvandlades till hundratals små souvenirträbitar.

Brännös uppskattade midsommarfirande lockar folk från när och fjärran.

– Det kan ha varit mer än tusen personer förra året. Vi har två kvinnor som iklädda folkdräkter leder dansen och dessa har avsagt sig sitt uppdrag eftersom ringarna inte längre kan bildas på grund av för mycket folk.

Det säger arrangörerna till Mitt i Göteborg.

Barnbarnen

Turister från hela Sverige kommer i mängder och ortsbefolkningen själva känner sig närmast undanträngda.

– De som har barnbarn tycker inte att det går att dansa med barnen eftersom det är för trångt. Det har blivit för stort.

Det framhåller Brännöföreningens ordförande Yngve Ernst.

Dessutom är det allt svårare att hitta folk som vill agera funktionärer på självaste midsommarafton.

Det är två faktorer som ligger bakom det drastiska beslutet att slopa firandet i  sommar.

Gammel och kär tradition

För den som vill drömma sig tillbaka till midsommarfirandet vid Brännö är man välkommen att sjunga den klassiska låten:

De' ä dans på Brännö brygga. En gammel och kär tradition.

Fullt med publik och trevlig musik!  Ja, vad va en vals utan dragspelets ton?

Och en dans på Brännö brygga.  Är för mången ett stort äventyr.

Där är glädje och fest...

Så lyder den härliga texten.

Foto: D. Posteby

Text: Redaktionen


Betalningssystem har slagits ut i hela landet

2024 05 21

Under måndagen har flera butiker och restauranger drabbats av stora problem.

Runt om i landet har kunder inte kunnat betala med kort.

Problemet har bland annat drabbat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys.

Matjättarna har varit förtegna om problemet, men nu kommer uppgifter som gör gällande att det rör sig om ett omfattande problem hos en specifik leverantör.

Enligt uppgifter till Di har företaget Westpays kortterminaler slagits ut helt och hållet.

– En av Westpays partners är it-leverantören Tietoevry, som tidigare varit föremål för en omfattande hackerattack, rapporterar tidningen.

Hackerattacken mot Tietoevry ägde rum i början av året och påverkade bolagets tjänster till flera företag – bland annat Rusta, Filmstaden, Granngården och statliga Systembolaget.

Den ryska hackergruppen Akira låg bakom attacken.

Flera kända kunder

Westpay har inte uttalat sig om måndagens tekniska problem.

Leverantören erbjuder olika betallösningar till flera stora aktörer som butikskedjan Elon, snabbmatskedjan Max och matjättarna Willys och Hemköp.

– Fintech- och betalningslösning är kärnan i vårt erbjudande. Till detta adderar vi kringtjänster som ger våra kunder full kontroll och säkerhet i världsklass. Drivkraften är att vara en möjliggörare för våra kunders drömmar och ambitioner. Du förstår, vi älskar att göra våra kunder lite bättre genom att addera vår styrka till deras fördel, framhåller Westpay på sin hemsida.

”Klart att det påverkar”

Restaurangkedjan Sushi Yama använder Westpays kortterminaler. 

Kedjans talesperson Danny Barsoum konstaterar att man inte fått någon information om när problemet kan vara åtgärdat.

– Vi får hänvisa kunder till andra betalsätt.

– Vi har möjlighet att ta emot swish och beställningar via app och webb, så vi har fler kanaler som vi kan använda, men kortbetalningar är det främsta betalsättet så det är klart att det påverkar, säger han till Di.

Fakta: Westpay

- Grundades 1988

- Leverantör inom fintech betallösningar

Arkivfoto: Axfood resp Jonas Leupe

Text: Redaktionen


Matjätte sänker priserna – på nästan hela sortimentet

2024 05 20

En av landets största livsmedelsgiganter sänker priset på nästan alla varukategorier.

Det är Coop Sverige som på måndagsmorgonen går ut med beskedet att man sänker priset på nästan hela butikssortimentet i 58 butiker utspridda över hela landet.

Kunderna kommer att kunna ta del av de nya priserna i företagets lågpriskedja X:tra som finns på drygt 50 orter i Sverige.

– Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tillförordnad affärschef X:-tra på Coop Sverige, i en kommentar.

"Långt över 500 varor"

De nya priserna gäller från och med idag den 20 maj.

Totalt prissänks “långt över 500 varor” med minst fem procent. I många fall ännu mer. Coop bekräftar att nästan alla kategorier omfattas av det man kallar för “prisras”.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder, säger Sven Skarlöv.

– X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna.

Gäller tills vidare

Coop Sverige är tydliga med att det inte handlar om en tidsbestämd kampanjperiod. Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment tills vidare.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. 

– Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt, som även ger besked om att ett Coop X:tra kommer att öppna i Akall i Stockholm den 30 maj.

Vill se fler butiker

Coop har tidigare varit tydliga med att man vill storsatsa på sin lågpriskedja. I april förra året gick Coop Sveriges ordförande Leif Linde ut med att man vill se att kedjan etablerar sig snabbare.

– Det behövs en mycket större satsning på X:tra, sade han till Dagligvarunytt vid tillfället.

Foto: M. Lin Kim resp T. Clark

Text: Redaktionen