Polis riskerar att straffas efter svordom

2021 09 27

När en kvinna ringde polisen och uppgav att hon mordhotats tog inte polisen upp anmälan. Istället svor polisen åt kvinnan.

Händelsen inträffade när kvinnan ringde in till Polisens Regionledningscentral i Stockholm i somras och berättade att hon hotats till livet. Men polismannen som tog emot samtalet misstänks för att brutit mot polisförordningens regler om hänsynsfullt beteende gentemot allmänheten rapporterar DN.

En rad felaktigheter

Polisen skall enligt SOS-alarms avvikelserapport och anmälan till personalansvarsnämnden ha begått en rad felaktigheter:

▪Polisen gav henne inte chans att göra en anmälan

▪Polisen ställde inga frågor om hotet

▪Polisen kontrollerade inte uppgifterna

▪Polisen upprättade ingen händelserapport

▪Polisen svor åt kvinnan

Samtalet avslutades med att polismannen gav kvinnan en uppmaning:
– Tänk igenom ditt liv lite och återkom när du har något bättre att komma med, skall polisen ha sagt till kvinnan, rapporterar DN.

Ångrar sig

Polisen har i en efterföljande utredning sagt att han inte skrev en händelserapport då kvinnan ringt in tidigare men han uttrycker även ånger.

– Det kanske inte var så bra sagt, säger polisen.

Polismannen riskerar nu att straffas av polisens personalansvarsnämnd och Polisregion Stockholm anser inte att det finns några förmildrande omständigheter i fallet.

ANALYS

Alla har ett ansvar – även polisen. Om man behandlas felaktigt av en polis så ska man inte vara tyst av rädsla. Tvärtom – poliser har ett stort ansvar att agera korrekt och omdömesgillt. De allra, allra flesta poliser gör också det. Men när någon polis inte gör det så skall samhället agera, precis som skett i det här fallet. Mycket bra.

Arkivfoto: Polisen Södermalm, FB

[yop_poll id="682"]

JUST NU: Rysk oljejätte tvingas till panikdrag – “Lukoil är slut”

2025 10 28

Lukoil, den ryska energijätten som träffats av amerikanska sanktioner, tvingas vidta panikåtgärder.

Företaget kommer till följd av sanktionerna att behöva upphöra med exporten till andra europeiska länder och avsluta sin internationella verksamhet.

Nu tvingas samma oljejätte sälja av sina utländska tillgångar, rapporterar Politico.

– Lukoil är slut, säger en tidigare chef på företaget till tidningen.

Kan tappa 30 procent av vinsten

Enligt den tidigare Lukoilchefen, som talade på villkor av anonymitet, kan åtgärderna leda till att företaget tappar 30 procent av sina intäkter.

Tre raffinaderier måste säljas precis om dryga hälften av de 5 000 bensinstationer Lukoil har världen över.

– Beslutet har fattats på grund av införandet av restriktiva åtgärder av vissa stater mot företaget och dess dotterbolag, bekräftar oljejätten i ett uttalande.

Ungern kan vika sig

Det var i onsdags förra veckan som USA gav besked om nya och kraftfulla sanktioner mot två ryska oljejättar, däribland Lukoil.

– Eftersom president Putin vägrar avsluta detta meningslösa krig inför departementet sanktioner mot Rysslands två största oljebolag som finansierar Kremls krigsmaskin, framhåller USA:s finansminister Scott Bessent i ett uttalande.

Därefter har man ökat pressen på Ungern, som fortsätter att köpa rysk olja, att sluta.

En hållning som USA:s Natoambassadör Matt Whitaker förväntar sig kommer att förändras.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han till Kyiv Independent.

LÄS MER: Lavrov: Trump har ändrat sig "radikalt"

Kan pressas till fred

Förra veckan uppgavs att både kinesiska och indiska aktörer är redo att dra ned kraftigt, eller sluta helt, med den ryska oljeimporten.

Oljeintäkterna har varit avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

– Om uppgifterna om köpstoppet stämmer kommer det sätta Ryssland under stor ekonomisk press att avsluta sitt krig mot Ukraina, rapporterar Newsweek.

LÄS MER: Massiv rysk attack har misslyckats

Foto: President of Russia office resp Ing. Mgr. Jozef Kotulič

Text: Redaktionen


Plockas bort helt på Hemköp – nästan alla har det hemma

2025 10 28

I princip alla hushåll i Sverige har någon gång fått ett reklamblad i brevlådan från någon av matjättarna.

Det klassiska fysiska reklambladet har tidigare beskrivits som ett “unikt” sätt att nå kunden på.

Metoden har dessutom antagits vara tidlös.

– Flygbladen kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll, framför allt i den omvärld som vi lever i nu. Jag tror att fler butiker kommer ta till flygblad för att det är ett tryggt och säkert sätt för kunderna att ta del av veckans bästa priser, sade Marcus Ottosson, regional marknadsstrateg för elva butiker inom Ica Maxi, i ett uttalande till Svenskt direktreklam för tre år sedan.

Slopas på Hemköp

Men nu har den första matjätten slopat det fysiska reklambladet.

Numera är alla annonsblad hos Hemköp digitala.

Vi vill framför allt vara där kunderna finns. Distributionen via papper har inte nått våra kunder varje vecka eftersom många, särskilt i storstäderna där vi är starka, tackar nej till reklam, säger Hemköps marknadschef Ted Bergström till Dagligvarunytt.

Ica har ilsknat till

Det finns dock fler anledningar till övergången. Sedan 2022 kräver prisinformationslagen att en varas lägsta pris 30 dagar före det sänkta priset måste redovisas. Det gäller även i annonsbladet, enligt Konsumentverket.

En svår nöt att knäcka när det gäller reklam i fysiska tidningar och ett krav som bland annat har fått Ica att se rött.

Enligt matjätten är Konsumentverkets krav “i praktiken omöjligt att uppfylla”.

– Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med “bluffreor” på spaghetti, framhöll Ica i ett uttalande i våras.

LÄS MER: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Willys: sänkta priser uteblir

Ica, Willys, Coop och övriga stora matkedjor har fortfarande kvar bladen. 

Och det finns utmaningar med det.

Enligt Willys marknadschef Johanna Eurén kan man till exempel inte sälja ut varor med kort varsel på grund av hur lagen ser ut.

Eftersom lagen gäller åt båda hållen får vi inte lov att sänka priset, vilket vi annars gjort lokalt, säger Johanna Eurén till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: Hemköp/Axfood

Text: Redaktionen