SVERIGE: Bilister rasar – “Det är uselt”
2024 04 13
Hård kritik riktas mot kvaliteten på de svenska vägarna.
Efter en hård vinter har Trafikverket menat att väderförutsättningarna har slitit på vägarna.
Många potthål och andra problem har uppmärksammats under vintern och våren.
Stark kritik riktas mot Trafikverkets hantering av situationen.
“Det är uselt”
På väg 240 mellan Molkom och Väse i Värmland har lagningar som gjordes för bara en månad sedan redan börjat brista.
Det får bilisterna att gå i taket.
– Det här var ju lagat för ett tag sedan, men det gick ju upp ganska fort. Det här är rent ut sagt uselt. Man åker och saxar och åker slalom mellan hålen här, säger Carola Jägerpihl, en bilist som fått punktering på grund av vägunderlaget, till Sveriges Radio.
Blir större och större
Carola är en av många bilister som har varit bekymrade över väglaget i år.
Det har inte hört till ovanligheterna för mekaniker att få besök gällande problem som uppstått på grund av potthål.
– Rätt vad det är så är man ju där i, och hållen blir ju bara större och större, fortsätter Jägerpihl.
Pekar på nonchalans
Riksförbundet M Sverige har märkt av stor frustration.
– Många upprörda bilister har hört av sig till M Sverige efter senvinterns potthålskaos, framhåller riksförbundet.
– Utöver potthålen i sig stör sig bilisterna på vad de upplever vara en nonchalans från Trafikverkets sida. Särskilt efter att en företrädare för Trafikverket yttrade att potthålsproblematiken inte har ”ett dugg med vägunderhåll att göra. Det har med väder, vind och vatten att göra”.
Avvisar beskrivningen
Vidare håller inte M Sverige med Trafikverket i deras analys av situationen.
– M Sverige avvisar Trafikverkets beskrivning. Problemen med potthål och guppiga vägar beror nämligen inte bara på ett mer oförutsägbart vinterklimat.
– På två sätt hänger de i stället ihop med det bristande vägunderhållet. Det första problemet är att Trafikverket i många fall dröjer för länge med att förnya slitlagret genom så kallad underhållsbeläggning.
– Många av de svenska vägarna har passerat sin tekniska livslängd och skulle för länge sedan ha behövt mer genomgripande åtgärder i vägkroppen.
Foto: O. Augustijn
Text: Redaktionen