Swedbank slår larm – inte hänt barnfamiljer på 50 år

2024 04 12

Den ekonomiska situationen för barnfamiljer blir allt värre.

Kostnaderna för att ha barn har skenat de senaste åren, konstaterar Swedbank.

I ett nytt utskick till press och allmänhet pekar storbanken ut uteblivna förändringar kring barnbidraget som en avgörande faktor till den snabba utvecklingen.

Bidraget, vars syfte är att ge stöd för kostnader som uppkommer när man får barn, har inte justerats sedan 2018.

Det har slagit hårt mot familjer i Sverige med barn i hushållet.

– Barnbidraget täcker i år endast 25 procent av de nödvändiga kostnaderna för en 10-åring. Under de över 50 år som Swedbank har följt hushållens ekonomi har nivån inte varit lägre, säger Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom.

Swedbank: borde vara flera hundralappar högre

Den senaste höjningen, i mars 2018, innebar att barnbidraget steg från 1 050 kronor till 1 250 kronor i månaden.

Sedan dess har priserna ökat ungefär 26 procent, uppger Swedbank.

Enligt banken borde barnbidraget därför istället ligga på 1 600 kronor per månad – om det hade följt prisutvecklingen.

– För många barnfamiljer kan barnbidraget vara avgörande för att få ekonomin att gå ihop, säger Madelén Falkenhäll.

– Stora kostnadsökningar känns extra mycket om man har mindre ekonomiska marginaler och inte några utgifter man kan dra ner på. Då är barnbidraget som kommer varje månad efterlängtat.

Ökat med halv miljon

Swedbank erfar att vart tredje hushåll har behövt ta pengar från sitt sparande för att täcka nödvändiga kostnader.

När det gäller ensamstående föräldrar är andelen mer än hälften.

I samma grupp har 18 procent till och med behövt ta lån enbart för att betala räkningar under de senaste sex månaderna.

Totalt har kostnaden för barn fram till 19-årsdagen ökat med över 500 000 kronor sedan 2018. Nettokostnaden landar på 1,6 miljoner kronor och ökar kraftigt även utan inflationsjusteringen.

– Mest känns det i föräldrarnas plånbok det första levnadsåret, främst till följd av inkomstbortfall, säger Madelén Falkenhäll.

– Har man möjlighet kan det vara klokt att spara i förväg inför det. Inkomsten blir lägre under föräldraledigheten, samtidigt som det är en hel del man kan behöva köpa till en nyfödd, 

Äldre tonåringar är gruppen som är förenad med störst utgifter efter de allra yngsta barnen.

Foto: MarcusOscarsson.se


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen