Nya villkor drabbar många bilägare – kan få körförbud 2025
2024 04 09
Flera bilägare riskerar att få körförbud på bilen från och med nästa år.
Den omständigheten varnar nu Riksförbundet M Sverige för.
Anledningen är att säkerhetssystemet i många bilar kan fallera på grund av de nya villkoren som börjar gälla 2025 då 2G- och 3G-nätet släcks ned.
– Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Obligatoriskt säkerhetssystem
Organisationen understryker att det är många bilägare som riskerar att påverkas av övergången till 4G.
Förutom att komfortfunktioner som fjärrstyrd parkeringsvärmare kan även bilens eCall-knapp för nödanrop sluta fungera.
Och det säkerhetssystemet är sedan 31 mars 2018 obligatoriskt för nya bilar om bilen ska gå igenom kontrollbesiktningen.
– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall i ett pressmeddelande.
Flera saknar helt tekniken
Sedan kravet på SOS-funktionen infördes har det sålts 1,6 miljoner personbilar i Sverige, men även äldre bilar kan påverkas.
Exakt hur många fordon som kan drabbas av störningar är dock inte klarlagt och kan skilja sig åt beroende på bilmärke och modell.
En del modeller går automatiskt över till 4G och vissa är inte ens kompatibla med det äldre nätet – men flera saknar helt teknik för att kommunicera över 4G.
I den sistnämnda gruppen finns bilmärken som säger sig jobba på en teknisk lösning, medan andra uppger att ingen uppgradering alls kommer att ske.
– Det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.
Släcker ned tidigare än EU
Enligt M Sverige pågår ett EU-gemensamt arbete för att se över reglerna och hanteringen av SOS-funktionen eCall.
Men det kommer ändå innebära krångel för svenska bilägare, uppger samma förbund.
Detta eftersom Sverige stänger 2G- och 3G nätet fyra år tidigare än övriga EU.
Förbundet uppmanar nu ägare att ta kontakt med sin biltillverkare för att kontrollera om man påverkas.
– Det beror på utrustningen i bilen, vilka funktioner den har som att exempelvis låsa eller låsa upp via en app eller hur systemet för eCall var utformat då bilen tillverkades.
LÄS MER: Tele2 förvarnar – flera mobiler kommer sluta fungera
Foto: K. Hörnfeldt
Text: Redaktionen