Anmälningar väller in mot företag
2024 04 08
Mängder av anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket den senaste tiden.
En majoritet av anmälningarna gäller ett och samma företag – sajten byMétis som tar betalt för att säga upp abonnemang.
– De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.
Förs vidare till sajten
I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till byMétis, efter att ha använt söktjänsten Google.
I flera fall handlar det om googlesökningar om att ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.
Det många inte förstår är att de surfat vidare till byMétis, som tar 400 kronor för att avsluta abonnemanget.
Enligt Konsumentverket känner sig många lurade.
– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som byMétis har fullgjort tjänsten, framhåller myndigheten.
Summan stiger snabbt
En av flera som klickat sig vidare till byMétis är en 70-årig svensk kvinna. Hon trodde att hon avslutat en prenumeration på Aftonbladet via tidningens egen sajt, men blev snabbt varse om att så inte var fallet.
– Strax före jul fick jag första brevet från byMétis att jag skulle betala 400 kronor för uppsägningen. Jag blev förbannad och gick in på nätet och kollade. Det var till ett konto i Nederländerna man skulle betala, säger hon till Aftonbladet.
När kvinnan inte betalade steg summan snabbt.
– Då fick jag en påminnelseavgift på 400 kronor, jag skulle betala sammanlagt 863 kronor i stället för de ursprungliga 400. Till slut fick jag ett meddelande om att det skulle gå till inkasso och det skulle bli rättsliga åtgärder. Till slut betalade jag in pengarna. Då hade jag fått ett hot om att om jag inte betalade kunde det kosta mig upp till 9 000 kronor, berättar kvinnan.
Stiger till 28 000 kronor
Den 70-åriga kvinnan är inte den enda som byMétis hotat med stora summor.
I företagets allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen