Uppmaning till elbilsägare – “Kan kosta väldigt mycket”
2024 04 07
Det finns risker med att byta däck på elbilar som många inte vet om.
Den som har en elbil och ska byta däck har lite annat att tänka på än de som har fossildrivna bilar.
Det finns nämligen risker med processen som många inte vet om, och är viktigt att hålla koll på.
Det förklarar VTI-forskaren Mattias Hjort för Sveriges Radio.
“Kan kosta mycket”
Mattias Hjort, som är forskare vid Statens väg-och transportforskningsinstitut, understryker att den som gör fel riskerar att skada bilen.
Därför är det bra att vara säker på att man vet hur man gör när man byter däck.
– Elbilen är väldigt känslig när du ska lyfta upp bilen med domkraften, att du sätter den på rätt ställe, för att om du sätter den fel så riskerar du att skada batteriet, säger han till SR.
– Det kan kosta väldigt mycket pengar att byta ut ett skadat batteri på en elbil, plus att det skulle kunna vara en säkerhetsrisk om du förstör ditt batteri.
Annat misstag
Ett annat misstag som många elbilsägare gör är att de väljer däck med lågt rullmotstånd för att komma längre på varje laddning.
– Däck med lågt rullmotstånd har ofta betydligt mindre mönsterdjup när däcken är nya, vilket innebär att de inte håller lika länge. Då får man byta däck oftare och man måste ha koll på mönsterdjupet så det inte blir för blankslitet och man får risk för vattenplaning, fortsätter Hjort.
35 procent
Enligt en ny rapport från Mobility Sweden var i mars månad 35 procent av de nyregistrerade bilarna elbilar.
– I mars var 35 procent av nyregistreringarna elbilar och sammantaget under första kvartalet uppgår andelen elbilar till 31 procent. Registreringarna av laddhybrider ökade under kvartalet med drygt 10 procent jämfört med 2023. Något som är en ny trend då de tidigare haft en nedåtgående kurva.
Liten ökning
Det tycks vidare finnas en koppling mellan Riksbankens signaler och intresset för elbilar.
– Riksbankens signaler om kommande sänkningar av styrräntan har gett viss ökning av privatmarknadens intresse för elbilar i mars, men tillväxtkurvan är flackare än den behöver vara för att klara våra klimatmål, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman.
– Därför är det viktigt att regeringen bidrar till att elektrifieringen tar fart på privatmarknaden genom effektiva styrmedel.
Foto: M. Fousert
Text: Redaktionen