Rasar mot Telenor – mycket dåligt bemötande
2024 04 06
Telenor får nu hård kritik på grund av upplevda brister i kundtjänstens bemötande.
Telekombolag får allt oftare kritik från missnöjda kunder.
Kritiken handlar i många fall om att kundtjänsten upplevs som bristfällig.
Hela branschen har också fått kritik från Konsumentverket, av just den anledningen.
I det här fallet är det Telenor som får svidande kritik från en kund som upplever att hon har fått ett mycket dåligt bemötande av bolaget.
Kände sig uppgiven
Kunden heter Zara Polner och berättar att hon bytte till Telenor efter att en telefonförsäljare utlovat bättre täckning vid jobbpendlingen till Köpenhamn, rapporterar TV4.
Men Zara Polner upplevde att den utlovade förbättringen uteblev, och ville därför ångra sitt köp.
Då tog det stopp. Hon hänvisades till den ena personen och avdelningen efter den andra, utan att få hjälp med sitt ärende eller ens få bekräftelse på att hon varit i kontakt med dem.
– Så efter att jag hade pratat med ungefär fyra personer så blev jag ganska uppgiven. Det enda erbjudandet jag fick var extra surf, och det var inte det jag ville ha, säger Zara Polner till kanalen.
”Det är förjävligt”
Hon säger att hon är mycket besviken över Telenors bemötande.
– Jag tycker att det är förjävligt, rent ut sagt. Och jag vet att när jag var i kontakt med det gamla telekombolaget som jag var kund hos förr, och förklarade mitt problem, så sade personen jag pratade med där att jag inte var den första, berättar hon.
Nu har hon, på sitt gamla telekombolags inrådan, gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Telenor har svarat att de har förbättrat sin kundtjänst de senaste åren, och understryker att kundtjänst är minst lika viktigt för dem som att sälja abonnemang.
Kunderna trötta på övertalningsförsök
Det är dock inte första gången som telekombolag får kritik för bristande kundtjänst.
Enligt Konsumentverkets granskning så vänder sig 48 procent av alla anmälningar om bristande kundtjänst mot just telekombranschen.
– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till DN förra året.
Foto: Telenor, Wikipedia
Text: Redaktionen