Coop-butik varnar kunder – växande problem

2024 04 05

En Coop-butik har drabbats av ett problem som ställer till det för allt fler varumärken.

Det är Coop Kågeröd som har annonserat en tävling på Facebook i dagarna.

Kunder har haft möjlighet att vinna priser i form av påskägg med godis genom att bland annat interagera med Facebook-kontot.

Butiken har nu blivit tvungna att gå ut och varna kunderna för bedrägerier, ett problem som blivit allt mer förekommande på sociala medier.

“Klicka inte”

På Facebook-sidan visar man upp meddelanden som skickas till kunderna som uppmanar till att klicka på länkar för att få priserna.

Nu varnar Coop-butiken.

– Vi vill meddela alla som har varit mer i vår tävling att det inte är vi som svarat var och en av er med detta inlägg. Vi ber er att INTE klicka på länken, framhåller butiken.

– Vi kommer meddela en vinnare på vårt sätt! Beklagar detta intrång.

Växande problem

De beklagliga bedrägeriförsöken har blivit allt mer frekvent förekommande, och flera företag har under den senaste tiden behövt gå ut och varna sina kunder.

Tidigare har det rapporterats om blufftävlingar från bland annat ÖoB och Rusta.

– I senare skeden av liknande bluffar uppmanas de som interagerar med bedragarna att registrera sig och lämna ifrån sig personuppgifter, förklarar Källkritikbyrån.

– Bluffmakarna startar nya sidor gång på gång, och använder bilder, namn och logotyper från kända varumärken och butiker, såsom Coop och Dollarstore.

Gäller att vara uppmärksam

Kunder och Facebook-användare har uppmanats att vara vaksamma när det kommer till vilka länkar de klickar på.

– Att inläggen sprids gör att fler riskerar att få upp dem i sina Facebook-flöden och därmed når bedragarna fler offer, fortsätter Källkritikbyrån.

Bör anmälas

Polisen meddelar att bluffar av olika slag bör anmälas och att man inte bör ta lätt på saken.

De uppmanar till vaksamhet i samband med den ökande förekomsten av bedrägerier.

– Har du fått ett misstänkt bluff-sms? Vidarebefordra meddelandet till 7726. Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen