Kvinna död i snökaoset

2024 04 03

En kvinna som framförde en personbil har avlidit efter att ha frontalkrockat med en lastbil.

Olyckan ägde rum på väg 132 i Aneby kommun sent på tisdagskvällen, rapporterar Smålands-Tidningen.

– Det är allvarligt, konstaterade räddningstjänstens ledningsoperatör till tidningen direkt efter krocken.

Under natten till onsdagen meddelar polisen att kvinnan inte har klarat sig.   

Olycka i snöovädret   

En stor räddningsinsats inklusive ambulans och polis larmades till platsen.   

Totalstopp rådde i trafiken och insatsen pågick hela natten.    

– En kvinna har avlidit och vi har underrättat anhöriga, berättar vakthavande befäl Mikael Ehne för lokaltidningen.

Enligt Aftonbladet är kvinnan 58 år och olyckan skedde i det snöoväder som lamslagit stora delar av Götaland under tisdagen och natten till onsdagen.     

– Vi vet inte orsaken till olyckan, men vi har tagit båda fordonen i beslag, säger Mikael Ehne.    

Lastbilschauffören klarade sig utan fysiska skador i olyckan.   

Övernattat i bilarna

Under natten har trafikkaoset fortsatt. 

Allra värst är läget på E4 mellan Jönköping och Gränna i norrgående riktning där många människor har tvingats övernatta i sina bilar.

En del har suttit fast i sju timmar och det ser inte ut att bli bättre förrän tidigast senare delen av förmiddagen.

– Vi har en besvärlig situation i hela centrala Jönköping helt enkelt, så vi avråder folk från att gå ut i trafiken, säger biträdande räddningschef Göran Melin från kommunen till SVT.

– Det kommer att ta flera timmar, men i bästa fall kan vi ha fått loss de flesta bilisterna vid 9-tiden.     

Avsäger sig ansvaret  

Situationen är allvarlig även i västra Sverige där polisen inlett en särskild händelse efter att mängder med personer fastnat på E20.

Enlig Trafikverket, som avsäger sig ansvaret för kaoset som uppstått, menar att problemen orsakas av lastbilar som inte kommer upp för hala backar.

– Det är massor med bilar och lastbilar som står fel och det går inte att köra slalom med plogbilar och bärgningsbilar och det är inte lätt för polis och räddningstjänst heller att ta sig fram till proppen, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef, till GP.

– Det är upp till polis och räddningstjänst att ta det beslutet och i så fall klippa upp mitträcket. De har mandatet att göra det, tillägger han på frågan om mitträcket kan klippas upp för att bilar ska kunna vända.

Arkivfoto: E. Myznik

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen