Många husköpare oroliga – ställer specifikt krav

2024 04 02

Många husköpare har börjat oroa sig för en specifik fråga.

Att köpa ny bostad innebär alltid en risk, inte minst när man ska köpa hus.

En av de risker som har börjat oroa husköpare allt mer på senare tid är risken för översvämning.

Det har många fastighetsmäklare börjat lägga märke till.

Det märks till exempel genom att husköpare har börjat ställa nya frågor och krav.

– Jag har aldrig tidigare varit med om att folk har kollat var dagvattenbrunnarna är, säger Robert Brandt, från fastighetsförmedlingsbolaget Erik Olsson, till P4 Gävleborg.

Ha bra dialog

Husköparna vill alltså veta hur stor risken är för översvämning.

De kollar efter och frågar om specifika saker relaterade till den risken, till exempel backventiler i källarna.

– Det gäller ju att ha en bra dialog med säljaren innan, veta exakt hur vattnet gått, hur de har klarat sig, skyfallen -21 och förra året och så vidare, säger Synnöve Jemt, fastighetsmäklare på samma firma som ovan, till radiokanalen.

Tar höjd prismässigt

Husköparna ställer överlag mer specifika frågor idag än tidigare.

De frågar om sådant som avlopp, tak, elsystem och dränering.

Spekulanter har blivit mer tveksamma inför att köpa hus utan dagvattenbrunn, till exempel.

– Ja, i alla fall tar de höjd för det prismässigt, säger Synnöve Jemt.

Påverkar bostadsmarknaden

Tendensen att husköpare oroar sig allt mer för översvämningar har märkts av allt mer på senare år.

Redan 2021 rapporterade SVT att översvämningarna påverkar bostadsmarknaden.

Då skedde det stora översvämningar i Gävleområdet.

– Det är ett antal kunder som drabbats, både de som sålt sina hus och de som väntar på tillträde. Det är vissa hus som ska säljas som tyvärr fått vattenskador och som vi måste skjuta på, sade Jonas Östblom från Svensk Fastighetsförmedling till kanalen.

Foto: Tierra Mallorca

Text: Redaktionen 


Skarp uppmaning från polisen: Till alla som köper jordgubbar

2024 06 14

Under torsdagen genomförde polisen, tillsammans med flera andra myndigheter, en omfattande insats riktad mot jordgubbsförsäljning.

– Insatsen syftade till att med hjälp av samhällets samlade befogenheter upptäcka och stoppa stora illegala penningflöden inom jordgubbsförsäljning, som finansierar grov organiserad brottslighet, till exempel handel med vapen och narkotika, människohandel, mord och mordförsök, framhåller polisen i ett uttalande.

Insatserna ägde rum inom polisregion Bergslagen (Dalarnas, Värmlands och Örebro län), polisregion Mitt (Södermanlands, Örebro, Värmlands, Västmanlands och Uppsala län) och polisregion Stockholm.

Polisen och andra myndigheter slog till mot en central våldsdrivande aktör och företagsstrukturerna runt denne.

Stora beslag gjordes under insatsen.

– Genom att strypa finansieringen av den här typen av grov organiserad brottslighet försvagas nätverkets våldskapital och förmåga att driva sin kriminella verksamhet, säger Per Lundbäck, polismästare i polisregion Bergslagen.

Uppmanar alla som köper jordgubbar

Efter insatsen går polisen ut med en skarp uppmaning till alla som köper jordgubbar.

Kunder uppmanas att vara uppmärksamma på verksamheter som verkar misstänkta.

– Om man funderar på att handla av den här typen av verksamhet ska man vara medveten om att man bidrar till att finansiera grov kriminalitet. Vi kommer med gemensam kraft fortsätta slå till mot verksamheter som samarbetar med kriminella, säger Per Lundbäck.

Polismästaren uppmanar kunder att vidta två konkreta åtgärder.

– Säkerställ alltid att du swishar till ett företagsnummer som börjar med 123.

– Du kan också alltid fråga om försäljaren har giltigt tillstånd.

Resultatet av insatsen i polisregion Bergslagen

- I Bergslagen har polisen gjort 14 besök på arbetsplatser/försäljngsstånd, vilket renderat i 7 arbetsplatsinspektioner som har resulterat i olika åtgärder.

- Polisen har påträffat ett flertal barn som dels sålt och hanterat kontanter och ett barn som sade sig vara med varje dag vid försäljning (8-år). Sol14 kommer skrivas på samtliga.

- Fyra brott mot utlänningslagen har anmälts. En person är tagen i förvar och avvisad.

- En anmälan om ordningsförläggande på grund av användning av dubbdäck och en anmälan om ringa narkotikabrott har även upprättats.

- Kronofogden har utmätt sju olika bilar av värden 100 000 kr, 65 000 kr, 50 000 kr, 30 000 kr, 20 000 kr och 10 000 kr. Myndigheten har även utmätt en gaffeltruck, 920 kronor i kontanter, guld i oklart värde, en cykel av värde 5 000 kr och två klockor med uppskattat värde 400 000 kr.

Foto: I. Pauliuchenka

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen