Oväntad Swish-effekt – trefaldig ökning
2024 03 31
Införandet av Swish påverkar Svenska kyrkan på ett överraskande positivt sätt.
Förekomsten av betaltjänsten Swish fortsätter att växa in i samhällets alla delar.
Trots den pågående debatten om de digitala betalsätten kontra kontanternas roll i samhället har Swish onekligen tagit stor plats i samtiden.
Betaltjänstens effekt har nått fram till kyrkans verksamhet, och det på ett oväntat starkt sätt.
Det rapporterar Sveriges Radio.
Trefaldig ökning
Nya siffror från kyrkosamfundet visar att sedan Swish infördes så har man fått in betydligt mer pengar än tidigare.
Statistik från Fässbergs församling i Mölndal visar en trefaldig ökning i församlingens totala kollektintäkter sedan de började ta emot kollekt via Swish.
Det bedöms vara enklare att swisha högre summor än att ge kontant.
– Det känns väldigt fånigt kanske att skriva in 20 kronor, säger prästen Johannes Imberg till SR.
Blir enklare
Statistiken pekar på att majoriteten som swishar in kollekt swishar mer än 50 kronor, samtidigt som 20 procent swishar mellan 200 och 1 200 kronor.
Det är mer än vad de som ger pengar kontant ger.
– Swishen gör det ju lättare att ge större summor. Det är enklare att kunna ge mycket till det som känns väldigt angeläget, fortsätter prästen.
Finns tre sorter
Det finns tre olika typer av kollekt där kyrkan samlar in pengar.
Det rör sig om rikskollekter, stiftskollekter och församlingskollekter.
– Kollektändamålen på riksnivå beslutas av Svenska kyrkan på nationell nivå, förklarar Svenska kyrkan.
–På stiftsnivå är det Stockholm stift som beslutar vart kollekten går. Och på församlingsnivå är det kyrkorådet i Brännkyrka församling som beslutar om vart kollekten ska gå.
Nästan 40 miljoner
I februari månad swishades totalt nästan 40 miljoner kronor i Sverige.
Appen har totalt 8,4 miljoner användare, och 93 procent av användare tar emot eller skickar betalning varje månad.
Framgången visar sig återkommande i olika mätningar.
– YouGov släppte nyligen sin årliga rapport över Sveriges starkaste varumärken och för tredje året i rad rankades Swish som nummer ett av svenska konsumenter, framhåller Swish.
– Swish stärker sin position med rekordhöga poäng och ökar dessutom avståndet till andraplatsen
Foto: Swish
Text: Redaktionen