Rykte sprids om svenskt godis – enormt intresse

2024 03 30

Intresset växer sig stort för svenskt godis samtidigt som ett oväntat rykte sprider sig.

Från USA märks nu en ökad efterfrågan på svenskt godis.

Branschföreningen Svensk choklad och konfektyr har sett ett stort intresse från USA, men även från andra europeiska länder.

Samtidigt sprids ett oväntat rykte som fått ordentlig fart på sociala medier.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Sprids rykten”

Det unika svenska lösgodiset intresserar på flera håll, och på sociala medier cirkulerar rykten om att det skulle vara nyttigt att konsumera det.

– Det är väl en lite exotisk känsla på detta, i att det är från Sverige med god kvalitet. Jag har även hört rykten som har spridits om att svenskt godis är nyttigt, och det kan man ju diskutera givetvis, säger Fredrik Midsten, säljansvarig vid Grahns konfektyr, till SR.

Fler förfrågningar

Vidare förklarar Midsten att det konkreta intresset för svenskt godis har ökat ordentligt.

– Våra grossister som vi säljer till i dag ökar sin försäljning till USA, säger Midsten, som inte vidare kommenterar ryktet om att det skulle vara nyttigt.

– Det vi vet är att svenskt godis håller en väldigt hög kvalitet.

På sociala medier

På sociala medier är det många som nu uttrycker en vilja att konsumera svenskt godis.

En trend på Tiktok har lett till att människor beställer hem det från utlandet i allt högre grad.

– Jag lade precis en beställning på svenskt godis. Tänker inte ens säga hur mycket jag spenderar på det, framhåller en användare på X.

– En influerare jag tittar på smakade det och nu blir folk helt galna i USA och gör allt för att köpa svenskt godis, menar en annan.

– Allt var så gott! De har verkligen unikt godis så jag köper med mig mycket varje gång jag kan, uttrycker en tredje.

Öppnat i New York

En svensk godisbutik, som går under namnet BonBon och ligger i New York, har sett intresset öka kraftigt.

– Det har varit kaos på sistone, säger en anställd till The New York Post samtidigt som bilder visar långa köer utanför butiken.

– Vi arbetar så hårt vi bara kan nästan hela tiden. Det är utmattande.

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen


Föremål ska hämtas från allas bostäder – ny lag i Sverige

2025 05 22

Systemet för insamling av vissa avfall håller just nu på att läggas om.

Senast år 2027 ska en ny lag praktiseras fullt ut.

Det innebär att alla kommuner i Sverige ska hämta källsorterade förpackningar, till exempel av plast eller metall, från folks bostäder.

Syftet är att öka återvinningen och notan för insamlingen läggs på producenterna som fört ut produkterna på marknaden.

– Insamlingen ska vara gratis för hushållen. Kommunerna ska ersättas för sina kostnader av producenterna, framhöll den tidigare S-regeringen som gick fram med lagen redan 2022.

Kan bli bakslag för hushållen

Men även om förändringen ska vara gratis för hushållen riskerar den nya soporteringslagen att slå tillbaka.

Detta eftersom priset istället kan öka i matbutikerna till följd av ökade kostnader hos producenterna, rapporterar SR.

– Det är mycket dyrare att åka och hämta det här materialet hemma hos människor i Sverige jämfört med när vi alla gick till återvinningsstationen med vårt förpackningsmaterial, säger Helena Nylén, vd på Näringslivets Producentansvar, till radion.

Kritiken: får inte plats

I höstas hade 75 kommuner infört förändringen, enligt TV4. Omkring 200 återstod då att hitta en lösning för att möjliggöra insamlingen innan 2027.

Kritik mot den nya lagen har dock vädrats, både från villaägare och kommuner, främst med anledning av att det blir svårt att hitta fysiskt utrymme för att hantera föremålen.

Vi har ju ställen idag där man inte kan hämta mat- och restavfall, till exempel. För att det är för trångt att komma dit med sopbil, det saknas vändplats och sådär, sade Frida Gustafsson, projektledare på Göteborgs stad, till kanalen i höstas.

LÄS MER: Flera kommuner går ut med samma varning

"Konsumenterna får betala"

Hämtningen av föremålen väntas innebära kostnadsökningar på flera miljarder. Innan reformen drevs igenom låg kostnaden på 15 öre per mjölkpaket. Idag har den stigit till 30 öre per paket och när systemet är fullt i bruk bedöms notan landa på 50-60 öre per paket, enligt SR.

Räkningen för detta betalar producenterna, men i andra hand får konsumenterna betala genom ett ökat pris i butikerna, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på livsmedelsföretagen, till radion.

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Ny åldersgräns kan införas i Sverige – aldrig hänt förut

2025 05 21

Europeiska unionen intensifierar sina ansträngningar för att skydda barn från potentiella risker med sociala medier.

Ett nytt förslag, som stöds av länder som Grekland, Frankrike och Spanien, syftar till att införa en gemensam digital åldersgräns inom hela EU, inklusive Sverige.

Detta skulle innebära att minderåriga behöver föräldrars samtycke för att använda populära appar som TikTok, Instagram och Snapchat.

Förslaget, som kommer att diskuteras av EU:s digitalministrar i början av juni, är en reaktion på växande oro över barns ökade skärmtid och dess påverkan på deras mentala hälsa, rapporterar Politico.

– Frågan har fått ökad uppmärksamhet sedan Australien beslutade att införa en minimiålder på 16 år för att skapa konton på vissa sociala medieplattformar, framhåller tidningen.

”Digital myndighetsålder”

Enligt ett dokument som Politico har tagit del av, föreslås det att EU fastställer en gemensam ”digital myndighetsålder”. Enligt förslaget ska minderåriga behöva föräldrars samtycke för att använda sociala medier, vilket skulle förhindra automatisk åtkomst till populära appar.  

Förslaget har redan fått stöd från flera medlemsländer, inklusive digitalt framstående nationer som Frankrike och Spanien.

Positiva signaler kommer också från Sveriges grannland Danmark, som förbereder sig för att ta över ordförandeskapet i EU.

– Skyddet av våra barn online kommer att vara en central prioritet för det kommande danska EU-ordförandeskapet, säger Danmarks digitalminister Caroline Stage Olsen i ett uttalande

EU först ut

Förslaget om en digital myndighetsålder är en del av en bredare europeisk strategi för att skydda barn online, vilket också inkluderar den nyligen antagna förordningen om digitala tjänster, Digital Services Act (DSA).

DSA syftar till att öka transparensen och ansvarsutkrävandet för digitala plattformar, särskilt när det gäller skyddet av minderåriga.

Enligt Mediemyndigheten innehåller DSA regler som ska se till att:

  • den digitala tekniken och onlineplattformarna iakttar allas rättigheter,
  • vi kan lita på de digitala tjänster som vi använder,
  • vi kan vara säkra och skyddade på nätet, oavsett vilka digitala tjänster vi använder.

Skarp kritik från USA

USA har reagerat kraftfullt på EU:s nya lagstiftning för sociala medier.

Stormakten anser att den missgynnar amerikanska techbolag och begränsar yttrandefriheten online. Vidare har USA varnat för att EU:s lagstiftning kan leda till minskad innovation och ökad administrativ börda.

LÄS MER HÄR: USA rasar mot EU: “Det är utpressning”

Foto: A. Labisch

Text: Redaktionen