Varning utfärdas gällande Rusta

2024 03 29

Bluffinlägg sprids på sociala medier angående flera populära affärskedjor.

Under den senaste tiden har bedragare varit synnerligen aktiva på sociala medier.

På Facebook sprids bluffinlägg, där falska sidor som uppger sig vara Rusta eller ÖoB lurar användare att registrera sig och lämna uppgifter.

Facebookanvändare uppmanas nu att inte gå in på sådana sidor eller följa några instruktioner.

Det uppger Källkritikbyrån.

Håll koll

På de falska sidorna framgår att man kan vinna priser om man interagerar med kontot.

– För att fira födelsedagen kommer RUSTA att ge bort 500 speciella presentpåsar till alla som skriver “Grattis på födelsedagen”. Vinnarna kommer att kontaktas via privat meddelande. Lycka till, står det i en fejkprofil som utger sig vara Rustas inlägg.

– För att fira ÖoB födelsedag kommer alla som skriver “Grattis” på vår sida före den 30 mars 2024 att få ett exklusivt pris i form av en presentpåse, några iPhone-telefoner, köpkuponger och kontanter, framgår från ett konto som utger sig vara ÖoB.

Flera råd

Källkritikbyrån meddelar att det finns flera saker konsumenter bör tänka på för att se till att man inte blir lurad.

Det första man bör göra är att kolla om sidan är nystartad och hur många följare sidan har, då de populära kedjorna ofta har mer än tiotusentals följare.

Det är även viktigt att undersöka sidans bilder, vara försiktig när det kommer till att fylla i personuppgifter och vara kritisk till de inlägg som framkommer.

Måste vara misstänksam

Under den senaste tiden har flera företag varnat för vad som kallas “phishing”, eller nätfiske.

– Nätfiske som även kallas phishing är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter. Följ aldrig sådana uppmaningar, meddelar polisen.

Uppmanas rapportera

Det blir allt vanligare att bedragare använder kända företagsnamn.

För den som känner sig osäker på exakt hur bedrägerierna går till och hur man bör förhålla sig finns korta utbildningar på polisens hemsida om internetkunskap.

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen 


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen