Jättekedja stänger 160 butiker
2024 03 28
Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.
Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.
Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.
– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.
Stänger 160 butiker
En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.
Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.
Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.
– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:
– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.
"God kostnadskontroll"
Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.
– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.
– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.
Enormt vinstlyft
Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.
Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.
Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.
– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.
LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning
Foto: Väla
Text: Redaktionen